اثرات منفی ورزش بر پوست

به گزارش مجله سلو بلاگ، ورزش در سلامت و تندرستی تاثیر قابل توجهی دارد. بهبود سلامت قلبی عروقی، تقویت استخوان ها و عضلات و افزایش قدرت مغز از فواید ورزش کردن است. شاید شگفت زده شوید اگر بدانید ورزش می تواند به روش هایی منفی و مثبت پوست را تحت تاثیر قرار دهد.

اثرات منفی ورزش بر پوست

زمانی که تعریق صورت می گیرد، بدن رطوبت خود را از دست می دهد. باید بدانیم پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. ورزش در فضای باز و زیر نور خورشید می تواند از دست دادن آب بدن را هرچه بیشتر افزایش دهد.

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از لیو استرانگ نوشت: پوست بزرگ ترین اندام بدن انسان و دیوار دفاعی اولیه در برابر عوامل بیرونی محسوب می گردد از این رو توجه به شرایط سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  • ورزش می تواند روزاسه را تشدید کند

تعریق در هنگام ورزش کردن باعث می گردد رگ های خونی گشاد شوند که این فرایند وازودیلیشن نام دارد. این شرایط به افزایش جریان خون با هدف تامین اکسیژن مورد احتیاج پوست و تغذیه سلول های آن با مواد مغذی یاری می نماید.

در نتیجه نه تنها چهره شما روشن تر می گردد، بلکه سرخی پوست به واسطه افزایش هموگلوبین می تواند تا 2 ساعت نیز ادامه داشته باشد.

اما برای افراد مبتلا به روزاسه، گشاد شدن رگ های خونی یک جنبه منفی دارد. این شرایط موجب التهاب می گردد که در کنار افزایش دمای بدن می تواند به تشدید روزاسه منجر گردد.

برای پیشگیری از افزایش بیش از حد دمای بدن می توانید از یک پارچه یا حوله خنک و قرار دادن آن روی صورت بهره ببرید.

  • تعریق ممکن است موجب مسدود شدن فولیکول های مو گردد

تعریق به کاهش دمای بدن و دفع رادیکال های آزاد مضر ترکیباتی که با پیری پوست و بیماری پیوند خورده اند به خارج از بدن یاری کند که شرایطی خوب در نظر گرفته می گردد اما می تواند پوست را تحریک کند.

تعریق می تواند به مسدود شدن غدد عرق و فولیکول های موی بدن و بروز شرایطی شبه آکنه به نام فولیکولیت منجر گردد. فولیکولیت می تواند در هر نقطه از بدن که تعریق صورت می گیرد، به ویژه بخش های با احتمال زیاد بروز انسداد مانند پشت و سینه رخ دهد.

این بخش ها دارای تراکم بالاتری از غدد چربی هستند که به واسطه تعریق و گردوغبار روی سطح پوست می توانند مسدود شوند.

اگزما نیز می تواند به واسطه تعریق تشدید گردد که می تواند با افزایش خارش همراه باشد.

پوشیدن لباس های گشاد هنگام ورزش و تعریق ناشی از آن می تواند به مقابله با این شرایط یاری کند. پوشیدن لباس های تنگ و جذب می تواند موجب تشدید فولیکولیت گردد.

همچنین بلافاصله پس از ورزش دوش آب گرم بگیرید تا عرق و بقایای دیگر از روی پوست پاک شوند. سپس از یک مرطوب نماینده ملایم برای بهبود شرایط پوست بهره ببرید.

  • ورزش می تواند موجب بروز آکنه گردد

مسدود شدن فولیکول های مو می تواند موجب تشکیل جوش های سرسیاه یا سرسفید گردد که ممکن است ملتهب یا عفونی شوند و آکنه شکل بگیرد.

پیش از ورزش آرایش خود را پاک کنید. آرایش صورت نه تنها موجب مسدود شدن هرچه بیشتر غدد و فولیکول های مو می گردد، بلکه اغلب می تواند برای جذب باکتری ها، تشدید مسائل پوستی و در نهایت بروز جوش روی پوست بستری مناسب باشد.

حتی اگر آرایش نکرده اید، شست وشوی صورت اقدامی خوب محسوب می گردد. گردوغبار و چربی می توانند روی پوست انباشته شوند و بهتر است آنها را پاکسازی کنید. اگر با کمبود زمان روبرو اید یا به آب دسترسی ندارید می توانید از

دستمال های مرطوب بهره ببرید.

  • تعریق و استفاده از وسایل آغشته به عرق می تواند میکروبیوم شما را تغییر دهد

شاید درباره جمعیت باکتری های روده چیزهایی شنیده باشید، اما آیا می دانستید که پوست نیز دارای یک میکروبیوم است؟

میکروبیوم پوست اکوسیستمی از ارگانیسم های مختلف ساکن روی این اندام از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ هاست. یک میکروبیوم سالم از پوست در برابر عفونت محافظت می نماید و سدی قوی بین بدن و عناصر خارجی به وجود می آورد.

تعریق ناشی از ورزش می تواند این میکروبیوم حساس را مختل کند. ارگانیسم های خاص مانند مخمر در محیطی مرطوب تکثیر می شوند. در صورت باقی ماندن عرق روی پوست برای مدتی طولانی می تواند تعادل را در میکروبیوم پوست از بین ببرد و به رشد بیش از حد مخمر منجر گردد. این می تواند به بروز راش پوستی خارش دار و پوسته پوسته روی صورت و نیم تنه بالایی و همچنین شوره سر منجر گردد.

محیط گرم و مرطوب باشگاه مکانی ایده آل برای تکثیر میکروب هاست که می توانند روی وسایل و قسمت های مختلف تکثیر شوند. در حقیقت، هر زمان که زیرانداز یوگا یا دسته های تردمیل را لمس می کنید و سپس به صورت خود دست می زنید به پخش شدن باکتری ها یاری می کنید.

شما می توانید زیرانداز یوگای خود را همراه داشته باشید و پس از اتمام فعالیت آن را با مواد ضد عفونی نماینده تمیز کنید. بعضی باشگاه ها نیز دستمال های مرطوب و ضد عفونی نماینده را برای کاهش احتمال تماس با میکروب ها ارائه می نمایند. دوش دریافت پس از ورزش را نیز نباید فراموش کنید.

  • ورزش می تواند موجب خشکی پوست شما گردد

زمانی که تعریق صورت می گیرد، بدن رطوبت خود را از دست می دهد که پوست نیز از این شرایط مستثنی نیست. ورزش در فضای باز و زیر نور خورشید می تواند از دست دادن آب بدن را هرچه بیشتر افزایش دهد.

برای حفظ عملکرد درست پوست، شما باید به میزان زیاد مایعات و الکترولیت مصرف کنید. اگر صورت شما رنگ پریده است یا در لب های خود احساس خشکی می کنید، این می تواند نشانه ای از سطح پایین رطوبت باشد.

هنگام ورزش بطری آب یا یک نوشیدنی ورزشی به همراه داشته باشید و از خوراکی های مغذی مانند موز بهره ببرید. استفاده از کرم ضد آفتاب هنگام ورزش در فضای باز را نباید فراموش کنید. از محصولات حاوی روغن معدنی یا گلیسیرین پرهیز کنید، زیرا می توانند موجب مسدود شدن منافذ پوست شوند. پوشاک ورزشی ضد آفتاب نیز می تواند از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کند. استفاده از محصولاتی با UPF حداقل 50 توصیه می گردد.

  • ورزش ممکن است موجب سایش پوست ران گردد

مالش یا تماس مکرر با رطوبت یا پارچه های محرک می تواند موجب تخریب سلول های پوست گردد و به بروز یک راش پوستی که ممکن است سوزناک باشد، بینجامد.

در بخش هایی از بدن که با تعریق و تماس زیاد با سطوح دیگر روبرو اند از محصولات ضد تعریق و روان نماینده ها مانند کرم ها، روغن ها یا پودرها بهره ببرید. همچنین از لباس هایی بهره ببرید که اجازه تبخیر عرق را می دهند.

  • یک فایده بزرگ: ورزش ظاهر جوان تری به شما می بخشد

کلاژن پروتئینی است که در بافت همبند وجود دارد و به حفظ استحکام و نرمی پوست یاری می نماید. با افزایش سن، سطوح کلاژن در بدن افت می نماید که به بروز خطوط و چین و چروک روی پوست منجر می گردد.

خبر خوب این است که می توانید با انجام ورزش این فرایند را تا حدودی معکوس کنید. فیبروبلاست ها سلول هایی اند که کلاژن فراوری می نمایند. زمانی که ورزش می کنید، فعالیت فیبروبلاستی افزایش می یابد و کلاژن بیشتری فراوری می گردد.

البته فواید ورزش به همین جا ختم نمی گردد. با افزایش سن، لایه بالایی پوست ضخیم تر، زبرتر و خشک تر می گردد هم زمان لایه های عمیق تر پوست نازک تر می شوند که به افتادگی و بروز چین و چرک به ویژه در صورت، گردن، سینه و دست ها منجر می گردد.

ورزش می تواند اکسیر ضد پیری شما باشد. بعضی مطالعات نشان داده اند که ورزش می تواند صورت شما را حتی تا 25 سال نیز جوان تر جلوه دهد.

ورزش فراوری موادی به نام میوکین ها به ویژه اینترلوکین 15 را تحریک می نماید که ضخامت لایه های عمیق تر پوست را افزایش می دهد و همچنین از ضخامت لایه های بیرونی می کاهد. در نتیجه، شما از پوستی نرم تر، روشن تر و شاداب تر برخوردار خواهید بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 12146

به "اثرات منفی ورزش بر پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات منفی ورزش بر پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید