اعلام نامزدهای پایتخت کتاب ایران درهفته کم خبر کتاب و نشر

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران - گروه فرهنگ: هفته ای که گذشت به واسطه تعطیلی روز شنبه و دوشنبه، همان طور که انتظار داریم، هفته کم خبری در حوزه کتاب و ادبیات است. خلاف هفته گذشته که گزارش یک هفته با کتاب مانند دو هفته پیش، 19 خبر داشت؛ گزارش این هفته 9 خبر مهم را در خود جا داده است.

اعلام نامزدهای پایتخت کتاب ایران درهفته کم خبر کتاب و نشر

3 خبر آخر گزارش بین المللی هستند اما یکی از آن ها مربوط به فریبا کلهر نویسنده ایرانی ساکن کانادا است. 6 خبر دیگری که از ابتدای گزارش مرورشان می کنیم، اخباری درباره اعلام نامزدهای جشنواره ها، انتشار فراخوان و مراسم تقدیر از نویسندگان هستند.

پیش از آغاز گزارش هم باید به این مساله اشاره کنیم که نشست خبری نهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس تا ساعتی دیگر با حضور سردار احمد حق طلب در محل موسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار می گردد.

در ادامه گزارش یک هفته با کتاب را که 9 خبر مهم از رویدادهای مرتبط با کتاب و نشر را در این هفته شامل می گردد، از نظر می گذرانیم.

بازدید رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات از کتابخانه مجلس ژاپن

ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به منظور شرکت در اولین دور گفت وگوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع صندلی خانواده در اسلام و شینتو و دیدار با بعضی از مقامات و مسئولان فرهنگی ژاپن به این کشور سفر نموده است، روز آدینه 19 بهمن ماه با ساواکو هانیو، رییس کتابخانه ملی مجلس ژاپن دیدار کرد که خبر این رویداد شنبه این هفته منتشر شد.

تأکید بر توسعه همکاری ها از جمله مباحث مطروحه در این دیدار بود.

اعلام 20 نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران

روز سه شنبه این هفته و پس از تعطیلات، 20 شهر راه یافته به مرحله نهایی پنجمین پایتخت کتاب ایران معرفی شدند. در پنجمین دوره این برنامه 172 شهر از تمامی استان های کشور پیروز به ارسال آثار خود به دبیرخانه مرکزی این جشنواره شدند که نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

معرفی 20 نامزد روستاهای و عشایر دوستدار کتاب

این هفته همچنین بیست روستای راه یافته به مرحله نهایی پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران معرفی شدند.

انتشار فراخوان جایزه کتاب سال جوانان

فراخوان نخستین دوره جایزه کتاب سال جوانان که با هدف نکوداشت و تشویق برترین پدیدآورندگان جوان ایران زمین در گستره فرهنگ نوشتاری، هم زمان با هفته جوان در فروردین 98 برگزار می گردد، این هفته منتشر شد. این رویداد توسط جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

برگزاری مراسم تقدیر از محمدرضا سنگری و موسی حقانی

مراسم تجلیل از محمدرضا سنگری و موسی حقانی در قالب طرح چهل قلم دیروز چهارشنبه 24 بهمن در کتابخانه عمومی سیدمرتضی برگزار گردید. طرح چهل قلم به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار می گردد و در آن از چهل نویسنده تقدیر به عمل می آید.

برگزاری مراسم تقدیر از ر.اعتمادی

دیگر برنامه تقدیری که چهارشنبه این هفته برگزار گردید، به مناسبت روز جهانی داستان بود که توسط خانه داستان چوک با همکاری کتابخانه بعثت، در محل این کتابخانه برگزار گردید و در آن، از ر.اعتمادی نویسنده، رمان نویس و روزنامه نگار تقدیر به عمل آمد.

تاسیس مرکز ادبیات کودک در کانادا

یکی از خبرهای روز سه شنبه این هفته درباره فریبا کلهر بود که به موجب اطلاعات آن، این نویسنده ایرانی مقیم کانادا، به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی ادبیات کودک ایران و یاری به حفظ و گسترش زبان مادری برای بچه ها فارسی زبان مقیم کانادا اقدام به تاسیس مرکز ادبیات کودک در این کشور نموده است. به گفته کلهر، برنامه های این مرکز با هزینه شخصی وی دنبال می گردد و از هیچ نهاد داخلی و خارجی و حتی یاری های خیرین نیز طرف حمایت قرار نمی گیرد.

عذرخواهی شورای فرهنگی بریتانیا از جورج اورول

یک مقاله درباره غذای بریتانیایی نوشته جورج اورول بیش از 70 سال پیش از سوی شورای فرهنگی بریتانیا رد شد و این شورا این هفته برای این کار به صورت رسمی از نویسنده مشهور، عذرخواهی نموده است. این خبر توسط آسوشیتدپرس منتشر شد. دلیل عذرخواهی شورای مذکور این است که شورای فرهنگی بریتانیا اظهار داشت اعضای شورا آن موقع یکی از مقاله های جورج اورول را بدون مطالعه دقیق رد کردند و مانع انتشار آن شدند.

این موسسه فرهنگی پس از کشف نامه رد کردن مقاله که درباره غذای سنتی بریتانیا بود در آرشیو خود، با انتشار نامه ای رسمی از خالق 1984 و مزرعه حیوانات پوزش خواست.

برگزاری نمایشگاه کتاب مینسک بدون مهمان ویژه (آمریکا)

بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب مینسک، مطابق رسم هرساله از تاریخ 8 تا 13 فوریه 2019 با شرکت کشورهای مختلف توسط وزارت اطلاع رسانی کشور بلاروس برگزار گردید و طبق خبری که چهارشنبه این هفته منتشر شد، اگر چه طبق اعلان دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه، قرار بود که آمریکا به عنوان مهمان ویژه، در این دوره حضور پیدا کند، ام به دلیل اختلافات و تعطیلی موقت دولت آمریکا، نمایندگی آمریکا در مینسک اظهار داشت در این دوره از نمایشگاه شرکت نخواهد داشت. به همین دلیل مسئولان نمایشگاه، بخش ویژه نمایشگاه را در اختیار روسیه قرار دادند.

فدراسیون روسیه به عنوان شرکت نماینده سنتی چندساله نمایشگاه کتاب مینسک، غرفه ملی خود را با مساحت 200 متر مربع و برنامه غنی با شرکت شاعران و نویسندگان مشهور روسیه، عرضه کرد. بدین ترتیب در جریان نمایشگاه بازدیدنمایندگان خواهند توانست هم کتاب را بخرند و درباره کتاب های تازه اطلاع پیدا نمایند و هم با نویسندگان، ناشران، مترجمان و منتقدان ادبی معاشرت داشته باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7825

به "اعلام نامزدهای پایتخت کتاب ایران درهفته کم خبر کتاب و نشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نامزدهای پایتخت کتاب ایران درهفته کم خبر کتاب و نشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید