برای درمان سنگ کلیه از این نوشیدنی استفاده نکنید

به گزارش مجله سلو بلاگ، رادیو گفت و گو/ محمد علی زرگر، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مصرف لبنیات برای بیماران دارای سنگ کلیه مسئله ای ندارد اما خوردن ماءالشعیر ممنوع است.

برای درمان سنگ کلیه از این نوشیدنی استفاده نکنید

عضو هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران اظهار داشت: شایع ترین علت نارسایی کلیه، فشار خون و دیابت کنترل نشده است. اگر کسی هر کدام از این بیماری ها را سال ها داشته باشد و کنترل هم شده باشد هیچگونه مسئله ای برای کلیه اش به وجود نمی آید.

وی درباره سنگ کلیه نیز مطرح کرد: سنگ کلیه یک بیماری است که معمولا در دهه سوم تا پنجم زندگی دیده می گردد. مردان سه برابر زنان گرفتار سنگ کلیه می شوند. نکته مهم این است که ما به این دسته از بیماران می گوییم مایعات بخورند و منظور ما از مایعات آب و چای کمرنگ است. ماءالشعیر برای سنگ کلیه ممنوع است چون ماءالشعیر اگزالات دارد و شایع ترین سنگ دستگاه ادراری اگزالات است. لذا برای درمان سنگ کلیه از ماءالشعیر استفاده نگردد.

این استاد دانشگاه همچنین درباره پیوند کلیه یادآور شد: پیوند کلیه مدل ایرانی در جهان زبانزد است و همه جهان از این نمونه استفاده می نمایند. تعداد پیوندهایی که قبل از انقلاب انجام می شد خیلی محدود بود و بیشتر بیماران برای پیوند به غرب مثل انگلیس اعزام می شدند ولی امروزه اصلا بیماری وجود ندارد که برای بیماری کلیه از ایران خارج گردد یعنی اورولوژیست های ما قادرند که همه درمان های روز را انجام دهند.

زرگر در رادیو گفت وگو اظهار داشت: یکی از مواردی که مردم را نگران می نماید این است که وقتی به سونوگرافی می فرایند به آنها گفته می گردد که کیست کلیه دارند. باید به استحظار برسانم که کیست کلیه در 50 درصد افراد بالای 45 یا 50 سال دیده می گردد و بیماری مهم و خطرناکی نیست. اگر کیست کلیه که معمولا با افزایش سن عظیمتر می گردد عظیم شد و به کلیه فشار آورد و پزشک هم مشاهده کرد اگر صلاح بداند آن را درمان می نماید.

عضو هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران گفت: در گذشته یکی از عمل های اصلی ما سنگ کلیه بوده است. یعنی حداقل هر روز یک یا دو جراحی سنگ کلیه داشتیم ولی امروزه به هیچ عنوان کسی سنگ کلیه را عمل جراحی باز نمی نماید و از درمان های جدید که شامل سنگ شکنی برون اندامی است استفاده می گردد و در تهران و همه شهرستان ها نیز به وفور وجود دارد. بیمارانی که سنگ هایی پایین تر از یک سانتی متر دارند با سنگ شکنی تحت درمان قرار می گیرند.

او درباره رژیم غذایی در درمان سنگ کلیه نیز شرح داد: خوردن شیر، دوغ و ماست برای کسی که سنگ کلیه دارد ممنوع نیست. در گذشته می گفتیم کسی که سنگ دارد این مواد را مصرف نکند ولی امروزه خوردن لبنیات برای بیماران دارای سنگ کلیه مسئله ای ندارد. اما گوشت قرمز و نمک را کم مصرف نمایند. خوردن مرغ و ماهی به مقدار معمولی موردی ندارد. حجم ادرار 24 ساعت نیز باید بیشتر از یک و نیم لیتر باشد.

زرگر ادامه داد: اگر کسی سنگ کلیه داشته باشد با فعالیت ورزشی و حرکات شانس دفع شدن سنگش بالا می رود. اصولا 85 درصد از سنگ هایی که به حالب بیایند خودشان دفع می شوند.

او در مورد خونریزی در ادرار نیز تشریح کرد: ورزش های سنگین ممکن است باعث گردد که در ادرار خون دیده گردد. یعنی اگر کسی به مدت طولانی شنا کند، بدود یا از کوه بالا رود و قبلا هم عادت به این کارها نداشته باشد ممکن است ادرارش قرمز گردد. البته این اتفاق چیزی نیست که از آن بگذرند. در پزشکی چیزی که خیلی به آن اهمیت می دهیم تغییر رنگ ادرار است. اگر به هر نحوی رنگ ادرار شخصی تغییر کرد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

زرگر در سرانجام مطرح کرد: همه کسانی که بیماری زمینه ای دارند متاسفانه تمام بیماری ها از جمله کرونا بیشتر در آنها دیده می گردد علتش هم این است که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 14055

به "برای درمان سنگ کلیه از این نوشیدنی استفاده نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای درمان سنگ کلیه از این نوشیدنی استفاده نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید