تمایلات جنگ طلبانه بن سلمان در قبال ایران رنگ می بازد

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: مصاحبه اخیر محمد بن سلمان ولی عهد عربستان در خصوص حملات صورت گرفته علیه پالایشگاه های وابسته به شرکت آرامکو و اتهامات مطرح شده علیه ایران در این خصوص بیانگر نکات مهمی است.

تمایلات جنگ طلبانه بن سلمان در قبال ایران رنگ می بازد

بن سلمان در گفت وگو با برنامه 60 دقیقه که از شبکه سی بی اس پخش می شود، گفت، با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که ادعا کرده بود حمله به تاسیسات آرامکو اقدامی از سوی ایران است، موافق است اما راه حل سیاسی را ترجیح می دهد زیرا بسیار بهتر از راه حل نظامی است. ولیعهد سعودی افزود، هرگونه جنگی بین ایران و عربستان منجر به نابودی اقتصاد جهانی می شود.

بن سلمان در مورد یمن نیز بر ضرورت استفاده از راه حل سیاسی تاکید می کند. وی گفته است: راه حل سیاسی در این کشور آسان تر خواهد بود. راه حل سیاسی فراهم خواهد شد، ما خواهان مذاکره برای پایان جنگ یمن هستیم و هر روز این کار را انجام می دهیم، تلاش می کنیم این مناقشه را در میدان اجرایی کنیم، اعلام انصارالله درباره آتش بس گامی مثبت است که مذاکرات سیاسی را کارآمدتر و جدی تر به سمت جلو می برد.

سخنان بن سلمان در مورد توجیه ضعف نظامی عربستان سعودی در برابر حملات نیروهای یمنی که با دست خالی و در شرایط محاصره اجرا شده نیز قابل توجه است. بن سلمان درباره این حمله، به رغم اینکه عربستان اولین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان است، گفت: عربستان تقریبا به اندازه یک قاره است، کشور ما از اروپای غربی بزرگتر است، ما از همه طرف با خطرات و تهدیدات احاطه شده ایم از این رو تامین امنیت این مقدار از مساحت به طور کامل سخت است، سامانه های دفاع هوایی، سامانه های پاتریوت و موشک هاوک آمریکا هیچ کدام برای انداختن پهپادها طراحی نشده اند.

بن سلمان در پایان درباره اشتباهاتی که در دوره گذشته داشته و درس هایی که می گیرد، گفت: حتی انبیا هم اشتباهاتی مرتکب شدند چطور انتظار دارید که ما به عنوان انسان اشتباه نکنیم؟ مساله مهم این است که ما از این اشتباهات درس بگیریم تا دیگر تکرارشان نکنیم.

بررسی این سخنان بن سلمان نشان می دهد که مواضع وی در قبال ایران و یمن قبل از حملات اخیر به آرامکو و عملیات موفقیت آمیز نصر من الله و به اسارت درآمدن تعداد زیادی از نظامیان سعودی و بعد از آن متفاوت است.

بن سلمان در این مصاحبه در قامت شخصیتی ظاهر می شود که خواهان مذاکره و راه کار سیاسی به دور از اقدامات نظامی در قبال ایران و یمن است. وی تلاش می کند تا کمی از لحن جنگ ستیزانه خود در قبال ایران و یمن بکاهد و بر راه کار سیاسی تاکید کند؛ البته بررسی شرایط کنونی منطقه و جایگاه متزلزل عربستان در خاورمیانه نشان می دهد که بن سلمان در شرایطی نیست که بتواند کشوری مانند ایران را تهدید نظامی کند.

پیش از این، نیروهای انصارالله یمن طرح آتش بسی را به ائتلاف متجاوز سعودی پیشنهاد داده بودند اما ریاض با تغییر این طرح اعلام کرده بود که تنها با یک آتش بس جزئی در برخی مناطق موافق است؛ آن هم مناطقی که نیروهای یمنی در آن مناطق کنترل را به دست دارند. عملیات اخیر آرامکو و نصر من الله باعث شد تا عربستان به باور لزوم تن دادن به آتش بس فراگیر نزدیک شود.

بن سلمان که تا پیش از این، به پشتوانه آمریکا و شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، ایران را تهدید می کرد اکنون با عقب نشینی ترامپ از تهدیدات خود و اذعان وی به اینکه تمایلی با رودرویی نظامی با ایران ندارد از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده است. درست است که ولی عهد سعودی هم چنان باور ندارد که یمنی ها به آن حد از توان نظامی برای انجام عملیات آرامکو رسیده باشند و به اتهامات بی پایه و اساس و بدون مدرک خود علیه ایران ادامه می دهد اما در سخنانی قابل تأمل از لزوم در پیش دریافت راه حل سیاسی در قبال ایران و یمن سخن می گوید.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در کنار تمامی مواضع رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تمایل وی برای رویارویی نظامی با ایران، ستاد فرماندهی آمریکا به تازگی در تصمیمی غیرمنتظرانه بعد از 13 سال، فرماندهی نیروی هوایی خود را از پایگاه العدید قطر خارج و به ایالت کارولینا نقل مکان کرد.

فردریک کلمن، فرمانده 609 مرکز عملیات هوایی و فضایی ارتش آمریکا در مورد تغییر رویکرد نظامی این کشور در منطقه خلیج فارس گفت: صادقانه بگویم، وقتی جنگ علیه داعش به پایان رسیده و روند صلح در افغانستان در حال تکمیل شدن است، باید گفت که این منطقه در حال آرامش و به طور بالقوه پایدارتر از دهه گذشته است.

وی مدعی شد که ایران، نیت خود در مورد حمله احتمالی به نیروهای آمریکایی را به شکل های مختلف و در بازه های زمانی مختلف نشان داده است. به نظر می رسد این اقدام بی سابقه آمریکا برای دور شدن از وقوع هرگونه درگیری نظامی در منطقه صورت می گیرد.

در هرصورت باید گفت که سخنان مذکور بن سلمان در شرایط کنونی و با توجه به طرح پیشنهادی انصارالله برای یک آتش بس کلی که با استقبال سازمان ملل، ایران و دیگر کشورها رو به رو شده، نشان از فراهم شدن زمینه لازم برای تن دادن ریاض به آتش بس فوق الذکر دارد.

زمان آن رسیده که عربستان به صورت آبرومندانه ای خود را از باتلاقی که در یمن به وجود آورده نجات دهد و از شرایط فراهم شده برای تحقق آتش بس بهترین استفاده را ببرد چرا که نیروهای انصارالله اکنون در موضع قدرت هستند و عربستان نمی تواند برای آنها شرط و شروط معین کند.

عربستان سعودی و شخص بن سلمان این روزها به قدری با بحران های مختلف دست و پنجه نرم می کند که بهتر است دست کم یکی از پرونده های بحران ساز علیه خود را در عرصه جهانی به صورت آبرومندانه ای ببندد. بنا به نظر بسیاری از تحلیل گران، روزهای آینده باید منتظر اقدامات ریاض در مورد آتش بس در یمن و خروج از این کشور باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 8966

به "تمایلات جنگ طلبانه بن سلمان در قبال ایران رنگ می بازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایلات جنگ طلبانه بن سلمان در قبال ایران رنگ می بازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید