حاشیه نشینان؛ هدف بعدی کرونا

به گزارش مجله سلو بلاگ، استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد گفت:حاشیه شهرها تا به امروز به طور نسبی از گزند ویروس کرونا مصون مانده اند، اما این مصونیت، ناپایدار و موقتی است و اگر چمیم گردد مقابله با آن به نسبت مناطق دیگر سخت تر خواهد بود.

حاشیه نشینان؛ هدف بعدی کرونا

به گزارش خبرنگاران محمدرحیم رهنما در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور، بر اساس شواهد و مدارک از چین آغاز و در شهرهای مختلف ایران از جمله قم، تهران و... انتشار یافت و به تدریج همه گیر شد.

وی با اشاره به این که توجه به چند نکته مهم برای حاکمیت و مدریت شهری خالی از لطف نیست، اضافه نمود: تا به امروز کرونا، ویروسی بوده که ناقلان آن بیشتر طبقات و مناطق برخوردار و گروه های اجتماعی بالای جامعه بوده اند.

استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: کرونا با مناطق حاشیه و کم برخوردار ناآشناست، چراکه حاشیه نشین ها نه قادر به سوارشدن به هواپیما بوده و نه در مسافرت های بین المللی در چین و سایر کشورها بوده اند و نه در سفرهای داخلی آن چنان که باید فعال هستند.

رهنما ادامه داد: بنابراین حاشیه شهرها به طور نسبی از گزند این ویروس قاتل مصون مانده اند، اما این مصونیت، ناپایدار و موقتی است.

وی اضافه نمود: حال، چنانچه گسترش کرونا خواسته و ناخواسته به دلیل کم توجهی حاکمیت و حاشیه نشینان، مناطق حاشیه نشین را هدف قرار دهد؛ آنجاست که مقابله با آن بسیار سخت تر از مبارزه با آن در مناطق برخوردار خواهد بود.

استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مناطق حاشیه شهر به لحاظ تراکم جمعیت متراکم ترین مناطق شهری هستند، حتی گاهی تا سه برابر، اعلام کرد: ساکنان مناطق حاشیه از دانش و توانایی اقتصادی آنچنانی برای تامین ضروریات مقابله با این اپیدمی را ندارند.

رهنما اظهار کرد: توجه کنید که چگونه در جامعه ما که سود را بر حیات انسانی ترجیح داده یک شیشه 75 سی سی مواد دست ساز ضدعفونی کننده را با بی رحمی تمام با قیمتی سرسام آور می فروشند که قطعا حاشیه نشین ها توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند.

وی اضافه نمود: همچنین، مناطق حاشیه نشین به لحاظ زیست محیطی و بهداشتی در شرایط مناسبی در مقایسه با سایر مناطق شهری نیستند و علاوه بر این، حاشیه نشینان هنوز به لحاظ آگاهی های بهداشتی، قضا و قدر، تقدیر و باورهای فرهنگی سنتی را مهم تر می دانند.

در این شرایط چه باید کرد؟

استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد: نشتافتن به یاری حاشیه نشینان به معنای سرعت بخشیدن به کوتاه شدن عمر و تداوم و طولانی شدن عمر این قاتل ناآشنا در شهر و حاشیه شهرها است.

رهنما با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی عمومی در مناطق حاشیه نشین، اعلام کرد: حاشیه نشین ها نسبت به موضوع بی تفاوت هستند و اهمیت مساله را تا به امروز، آنچنان که باید درک نکرده اند.

وی بر توزیع لوازم و تجهیزات بهداشتی و ضدعفونی کننده در مناطق حاشیه شهرها تاکید نمود و گفت: ضدعفونی کردن مراکز عمومی توسط نهادهای مسئول، فعال تر شدن مراکز بهداشتی-درمانی برای امداد به مناطق کم برخوردار و تجهیز کردن این مراکز به امکانات و تجهیزات کافی از دیگر اقداماتی است که باید انجام داد.

استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: تشویق و تاکید بر فعالیت گسترده تمام کانون های فرهنگی، دفاتر تسهیل گری، ائمه جماعات و مسئولان مراکز آموزشی در برداشتن قدم های مهم در پیشگیری از نفوذ این ویروس ناآشنا در مناطق حاشیه نشین از اقداماتی است که می توان انجام داد.

رهنما ادامه داد: حال چنانچه اقدامات پیشگیرانه ضربتی صورت نگیرد، حدود یک سوم جمعیت شهری در شهرهایی مانند مشهد مقدس در معرض مهیب ترین فاجعه اپیدمیک قرار خواهند گرفت که مقابله با آن، نه اینکه غیرممکن، بلکه بسیار مشکل خواهد بود.

وی اعلام کرد: نارسایی های زیرساختی در زمینه های بهداشتی، درمانی و آموزشی مانند وجود بیمارستان، درمانگاه، پزشک، داروخانه همراه با شرایط زیستی محل سکونت خانوار(تراکم بالای جمعیت در خانوار، اتاق و...) و سطح بهداشتی پایین محیط زیست محله، عوامل تشدیدکننده آسیب رسانی ویروس کرونا خواهند بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 13531

به "حاشیه نشینان؛ هدف بعدی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه نشینان؛ هدف بعدی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید