حفظ گویش ها و زبان های در خطر یک تکلیف است

به گزارش مجله سلو بلاگ، محافظت از زبان ها و گویش هایی که در معرض نابودی هستند، به عنوان یک تکلیف در اولین جلسه شورای سردبیری مجله گویش پژوهی مورد تاکید قرار گرفت.

حفظ گویش ها و زبان های در خطر یک تکلیف است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ مرضیه صناعتی مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه در اولین جلسه شورای سردبیری و هیات تحریریه فصلنامه گویش پژوهی گفت: مجوز انتشار این نشریه تخصصی در زمینه زبان شناسی به زبان فارسی و انگلیسی و با گستره سراسری برای اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در تیرماه سال 97 از سوی معاونت مطبوعات کشور دریافت شد.

او اضافه نمود: در این فصل نامه از اساتید و دانشیاران کشور دعوت به عمل آمده تا به عنوان اعضای هیئت تحریریه بتوانند مطالب و محتوای نشریه را همگام با اطلاعات روز دنیا تهیه و تدوین کنند.

مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: در این نشریه فراخوان شیوه نامه نگارش مقاله ها برای نویسندگان ارسال شده و در صدد هستیم در راستای سیاست های مجلات معتبر دنیا حرکت کنیم.

او اظهار کرد: در حال حاضر لوگو، طرح رو و پشت این نشریه تخصصی آماده و تاکنون چهار مقاله طبق شیوه نامه نگارش مجله دریافت شده است.

در ادامه این نشست، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه این نشریه تخصصی می تواند تغییرات بنیادی در بخش زبان و گویش رایج از پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون به وجود آورد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بسکمک از روستاهای کشور خالی از سکنه شده اند، وظیفه و تکلیف ما است که از زبان ها و گویش هایی که در معرض نابودی هستند، محافظت کرده و از نابودی آنها جلوگیری به عمل آوریم.

او تاکید کرد: نشریه تخصصی گویش پژوهی بایستی فعالیت های خود را به سمتی سوق دهد که نسبت به دیگر مجله ها متفاوت تر باشد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه اظهار داشت: مجله گویش پژوهی با تهیه و تدوین مطالب و محتوای مهم و درج مقالات مربوط به زبان های مختلف ، می تواند خوراک اطلس زبانی را برای کشور تهیه کند.

او در ادامه اضافه نمود: خالی از سکنه شدن برخی روستاهای کشور، منجر به نابودی بسکمک از گویش ها و هنرهای سنتی کشور شده است و اگر بتوانیم بوم گردی ها را دوباره راه اندازی کنیم، می توان توجیهی برای ماندگاری روستاها داشت.

به گفته او، پژوهشگاه در حال حاضر 21 مجله دارد که حاصل تلاش دست اندرکاران ، پژوهشگران و محققان این مجموعه است.

او یادآور شد که دستگاه های اجرایی مکلف هستند به منظور صیانت از میراث فرهنگی و حمایت از آنان، در کنار موضوع های مربوط به حاکمیت، در حوزه گویش پژوهی قدم بردارند.

او از دست اندرکاران مجله های تخصصی خواستار پیگیری رعایت ضوابط ،نظام نامه ها و چارچوب ها شد.

در ادامه نشست، علیرضا ناصری سرپرست روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به اقدامات پژوهشگاه برای انتشار و توسعه دانش تولیدی و هدایت دانش دیگر محققان در حوزه میراث فرهنگی ، هنرهای سنتی و گردشگری اشاره کرد و گفت: اعتقاد عمومی بر این است که دانش متعلق به هیچ فرد و یا سازمان و کشور خاصی نیست و یافته ها و ابداعات بشری متعلق به همه است.

او شاخص های علمی منتشر شده در یک نشریه و تعامل با کشورهای دیگر در مسائل علمی را مهم دانست و گفت: انتشار نشریات تخصصی می تواند به استحکام تولیدات علمی یک کشور کمک کند.

ناصری به راه اندازی دبیرخانه نشریات پژوهشگاه اشاره کرد و اضافه نمود: بررسی زمینه ها و پتانسیل هایی که می تواند موضوع مجله جدید قرار گیرد، شرکت در جلسات کمیسیون نشریات وزارت علوم، پیگیری چاپ نشریات تازه تاسیس ، راه اندازی و ارتقای کیفی وب سایت و برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه آموزشی از جمله اهداف ایجاد دبیرخانه است.

او اظهار داشت: راه اندازی سامانه الکترونیکی نشریه اثر، توسط دبیر خانه نشریات از دیگر اقدامات در این حوزه است.

او، راه اندازی سامانه علمی نشریات پژوهشگاه، دریافت شاپا و مجلات ISSN رااز دیگر اقدامات اظهار داشت.

در پایان این نشست احکام سردبیر، جانشین مدیرمسئول، اعضای هیئت تحریریه و دیگر همکاران فصلنامه گویش پژوهی توسط ریاست پژوهشگاه به آن ها اعطا شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7364

به "حفظ گویش ها و زبان های در خطر یک تکلیف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ گویش ها و زبان های در خطر یک تکلیف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید