درخشش مخترع تبریزی در مسابقات بین المللی اختراعات آمریکا

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها؛ مخترع تبریزی که پنج مورد گواهی نامه ثبت اختراع و یک مورد گواهی نامه ثبت طرح صنعتی در پرونده اختراعات کاری خود دارد در جدیدترین جشنواره و مسابقات بین المللی اختراعاتSilicon Valley آمریکا با کسب رتبه دوم به مدال نقره دست یافت.

درخشش مخترع تبریزی در مسابقات بین المللی اختراعات آمریکا

در حالی که سیاست مدارن آمریکا که خود را قدرت بلامنازع دنیا می دانند و طی روزهای اخیر به شدت بر طبل تحریم علیه کشورمان می کوبند اما نتایج جشنواره و مسابقات بین المللی اختراعاتSilicon Valley آمریکا نشان می دهد جامعه دانشگاهی و نخبگان علمی آمریکا علم و سیاست را درهم گره نمی زنند و آنها را باهم در نمی آمیزند و بدون در نظر دریافت سیاست ها نخبگان علمی هر کشوری را به دنیایان معرفی می کنند .

در این روزهای پر از آشوب اقتصادی و تحریم های یک جانبه علیه کشورمان این خبر می تواند خوشحالمان کند که داوران علمی جشنواره و مسابقات بین المللی اختراعاتSilicon Valley آمریکا دکتر سید مسعود نیکدل مخترع تبریزی را با طرح و اختراع تولید گاز مایع بی بو به روش کاتالیست جذبی با کسب رتبه دوم ومدال نقره دنیای به دنیا معرفی کردند.

سید مسعود نیکدل با بیش از 50 سال کار تحقیقاتی در زمینه نفت، گاز و انرژی چهره نام آشنایی در میان نخبگان علمی شهر و کشورمان است.

او در حالی نام و پرچم کشورعزیزمان را در مسابقات دنیای اختراعات 2018 Silicon Valley به اهتزار درآورد که در این مسابقات برترین اختراعات از کشورهای مختلف دنیا ارائه شده بود.

فعالان محیط زیست و همه آنهایی که دغدغه حفظ، نگهداری و پاسداشت محیط زیست را دارند حتما متوجه هستند که کاتالیست های شیمیایی آسیب های زیست محیطی فراوانی به همراه دارند ولی دکتر مسعود نیکدل با اختراعی که انجام داده است کاتالیست های اشباع شده و غیر قابل مصرف را وارد سیستم احیاء می کند و با احیای کاتالیست ها به صورت قابل توجهی از بروز آسیب های زیست محیطی جلوگیری می گردد.

سید مسعود نیکدل در مصاحبه با خبرنگاران در تشریح اختراع ثبت شده و شرکت کننده در این مسابقات دنیای گفت: امروزه در دنیا برای اسپری نمودن انواع اسانس ها اعم از خوشبوکننده های هوا و دئودرانت های بدن و همچنین افشانه های حشره کش وافشانه های صنعتی مانند افشانه های رنگ و غیره از گاز مایع استفاده می گردد. اما از آنجائی که گاز مایع (LPG) به صورت طبیعی به هنگام تولید دارای مقادیری هیدروکربور و هیدروژن سولفوره ای سنگین و همچنین ماده بد بوی مرکپتان است، لذا به این صورت در برخی از صنایع قابل استفاده نخواهد بود

وی افزود: برای استفاده از گاز مایع نیاز است که بر روی آن فرآیند شیرین سازی و به عبارت بهتر حذف ناخالصی ها انجام گیرد تا گاز مایع بی بو و بی رنگ به عمل آید که این عمل طی فرایندی در مورد سیستم های انواع کاتالیست های جذب کننده هیدروژن سولفور و مرکپتان و آب صورت می گیرد.

برای انجام این فرآیند از روش بهره گیری از کاتالیست های جاذب سطحی استفاده می گردد به طوری که در جریان آن مولکول های خاصی ازجمله ترکیبات گوگرد دار و مرکپتان و آب از ترکیب گاز مایع ترش به سطح جسم جامد خارجی در سیستم چسبیده و از آن خارج می گردد.

مخترع تبریزی با اشاره به مصرف دوباره کاتالیست های احیاء شده اظهارداشت: کاتالیست های مورد استفاده درفرآیند شیرین سازی پس از مدتی اشباع شده و راندمان خود را از دست می دهد بنابراین در این اختراع سامانه ای ارائه گشته است که کاتالیست های مورد استفاده در شیرین سازی گاز مایع را با استفاده از روش حرارتی احیاء نموده و برای مصرف دوباره آماده می سازد به طوری که کاتالیست های احیاشده در سیستم پس از احیاء دوباره به صورت هوشمند و یکپارچه وارد ستون های حاوی کاتالیست و سیستم شیرین سازی می گردد.

وی با بیان مزیت احیای کاتالیست ها شرح داد: احیای کاتالیست سبب می گردد دورریز کاتالیست های شیمیایی گران قیمت و عمدتا واردتی در حد بسیار چشمگیری کاهش پیدا کند به این صورت که کاتالیست اشباع شده و غیر قابل مصرف وارد سیستم احیاء می گردد دوباره با همان کیفیت اولیه می تواند در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

نیکدل، جلوگیری از خروج ارز وجلوگیری از تخریب محیط زیست را ازدیگر مزیت های این اختراع برشمرد و مطرح نمود: با توجه به اینکه کاتالیست های شیمیایی عمدتا وارداتی هستند این موضوع می تواند از خروج ارز برای خرید کاتالیست جلوگیری نموده همچنین دور ریز کاتالیست های شیمیایی آسیب های زیست محیطی فراوانی دارد که با احیای آن ها به صورت قابل توجهی از بروز این آسیب ها جلوگیری می گردد.

مخترع تبریزی که 5 مورد گواهی نامه ثبت اختراع و یک مورد گواهی نامه ثبت طرح صنعتی از اداره ثبت مالکیت صنعتی کشور را در پرونده اختراعات کاری خود دارد که به تولید انبوه و تجاری سازی نیز رسیده است در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد کیفیت و نحوه برگزاری جشنواره و مسابقات بین المللی اختراعاتSilicon Valley آمریکا اظهارداشت: این مسابقات در تاریخ 2 الی 4 جولای در ایالت سن خوزه آمریکا برگزار شد و رقبای قدرتمند بین المللی از 30 کشور دنیا از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، چین، کره جنوبی، اتریش، روسیه و غیره حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این جشنواره مخترعین و شرکت های معتبر و شناخته شده دنیای حضور داشند و اختراع خود را به مدت سه روز ارائه نمودند.

این جشنواره با همکاری فدراسیون دنیای مخترعین (IFIA) و وزارت علوم آمریکا برگزارشد. داوری این مسابقات توسط سازمان اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) و وزارت علوم و فناوری کره جنوبی به صورت مشترک انجام گشت و در روز 4 جولای اسامی منتخبین مسابقات اعلام شد.

مخترع تبریزی با اشاره به برگزاری سایر برنامه های مسابقات بین المللی گفت:داوری اختراعات ارائه شده، برگزاری سمینارهای تخصصی مختلف و کارگروه های همفکری در شاخه های تخصصی مختلف و بازدید عمومی بخشی از روال برگزاری این مسابقات بود و کنندگان صنایع و شرکت های مطرح دنیای و مدیران صنایع نفتی در طول جشنواره از اختراعات ارائه شده بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه این اختراع در اثر تحقیقات 10 ساله به ثمر رسیده است افزود: این اختراع توسط تیم تحقیق و توسعه نیک گاز با بیش از 10 سال کار تحقیقاتی به مرحله عمل رسیده است که به صورت یک سامانه جامع برای شیرین سازی گاز مایع و احیای کاتالیست ها مورداستفاده قرار می گیرد و دارنده 5 مورد گواهی نامه ثبت اختراع و یک مورد گواهی نامه ثبت طرح صنعتی از اداره ثبت مالکیت صنعتی کشور می باشد که به تولید انبوه و تجاری سازی نیز رسیده است.

شایان ذکر است این اختراع پیش تر نیز پیروز به کسب مدال طلای جشنواره اختراعات 2017 ICAN کانادا، مدال طلای جشنواره اختراعات INPEX 2015 آمریکا، مدال طلای مسابقات بین المللی اختراعات 2016 INVENT ARENA جمهوری چک و جایزه ویژه جشنواره اختراعات نفت، گاز و پتروشیمی IIFME 2017 کویت گشته بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10018

به "درخشش مخترع تبریزی در مسابقات بین المللی اختراعات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش مخترع تبریزی در مسابقات بین المللی اختراعات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید