راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه مالی آسیا به اروپا

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران - خبرنگاران -جمهوری اسلامی ایران با مرزهای طولانی دریایی و زمینی در جنوب، شمال، شرق و غرب و قرار دریافت در موقعیت جغرافیایی ویژه، با راه اندازی راه آهن ایران - ترکیه می تواند به پلی برای داد و ستد و حمل و نقل بین المللی تبدیل و نقش پررنگ تری در اقتصاد آسیا و اروپا ایفا نماید.

راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه مالی آسیا به اروپا

به گزارش خبرنگاران، شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای جهان یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می گردد و ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.

با اجرای پروژه راه آهن ایران-ترکیه، خط ریلی میان منطقه چشمه ثریای ایران و منطقه کارس ترکیه برقرار خواهد شد و عملا دو کشور به وسیله خطوط ریلی به یکدیگر متصل خواهند شد و انتقال کالا از کشورهایی مانند تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به وسیله این خط ریلی، از دیگر آثار مثبت اجرای این پروژه خواهد بود.

همچنین اتصال حمل و نقل ریلی ایران - ترکیه می تواند در داد و ستد و حمل و نقل بین المللی از اقیانوس هند و کشورهای جنوب آسیا موثر باشد و این کشورها می توانند کالاهای ترانزیتی خود را از این طریق به دریای سیاه و سپس به اتحادیه اروپا ارسال کند و از طرف دیگر کشورهای اروپایی نیز به مسیری برای انتقال محصولات و تجهیزات فراوریی و صنعتی خود به کشورهای خاورمیانه نیاز دارد که اجرای این پروژه به نفع آنها خواهد بود.

ایران و ترکیه دو کشور همسایه و در یک موقعیت جغرافیایی ویژه است و در توسعه اجتماعی کشورها خطوط ریلی، صنعتی است که اگر نباشد توسعه رخ نمی دهد و خوشبختانه در سال های اخیر دو کشور سرمایه گذاری های قابل توجهی در این بخش انجام داده اند که اگر بتوانند راه آهن دوکشور را به هم نزدیک نمایند از نظر اجتماعی و مالی نیز همکاری های خوبی را خواهند داشت.

وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با همتای ترک خود در اجلاس حمل و نقل هفته گذشته تهران خاطرنشان کرد که حوزه حمل و نقل به عنوان یک شریان اصلی در راستای تحقق هدف تبادل تجاری 30 میلیارد دلاری در سال بین ایران و ترکیه گام برخواهد داشت.

برگزاری این اجلاس پس از هفت سال و با گذشت چهار ماه از شورای عالی همکاری دو کشور که با حضور رؤسای جمهور ایران و ترکیه در آنکارا برگزار گردید حامل پیغام مهمی بود که نشانگر اراده مسوولان دو کشور برای توسعه همکاری ها بین تهران و آنکارا است.

ایران و ترکیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط مالی و تجاری گسترده ای با هم دارند هر چند که حجم روابط مالی دو کشور اکنون حدود یک سوم این رقم مشخص شده است، ولی دو طرف عزم خود را برای توسعه مناسبات و دستیابی به این هدف جزم نموده اند.

البته باید پذیرفت که سطح تعاملات مالی و تجاری ایران و ترکیه در مقایسه با ظرفیت های موجود نیازمند کوشش و فعالیت بیش از پیش است و انتظار می رود با توجه به ظرفیت های خوبی که بین دو کشور وجود دارد، سطح همکاری ها افزایش یافته و فعالان مالی نسبت به سرمایه گذاری و فراوری مشترک و صادرات آن به کشورهای منطقه کوشش نمایند.

ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و مالی زیادی دارند که تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده و باید کوشش کرد تا ظرفیت های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل گردد و در شرایط کنونی که بخش عمده ای از همکاریهای مالی ایران با کشور همسایه ترکیه صورت می گیرد اجرای پروژه راه آهن بین دو کشور می تواند موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی گردد و در سرعت بخشیدن به روند همکاری ها نیز موثر باشد و تحولی مالی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبه قاره هند به وسیله بندر چابهار به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه بدنبال داشته باشد.

خاورم**1211**1144

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4635

به "راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه مالی آسیا به اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه مالی آسیا به اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید