زنجیره فولادین در مقابل تحریم ها

به گزارش مجله سلو بلاگ، بزرگترین استان کشور مملو از ظرفیت های معدنی به خصوص در زمینه سنگ آهن است و در کنار آن صنعت فولاد نیز با کامل کردن زنجیره تولید این روزها هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد.

زنجیره فولادین در مقابل تحریم ها

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نظر می رسد طی روزهای اخیر آمریکا برای توسعه سیستم تحریمی با مشکل روبرو شده و فرایند سیاست گذاری هایش بیشتر نمایشی است تا اینکه بتواند تأثیری بر اقتصاد کشور داشته باشد.

یکی از صنایعی که به تازگی در لیست تحریم های آمریکا جای گرفته است صنعت فولاد است، هر چند که این صنعت تا به امروز نامش به صورت مستقیم در لیست تحریم ها نبوده اما به دلیل سیاست های سختگیرانه تحریمی عملاً این صنعت پیش از این خود را در مقابل تحریم ها واکسینه کرده و با تصمیم گیری های مقتضی مدیران اقتصادی هم اکنون با قدرت در عرصه های مختلف کار خود را پیش می برد و هیچ تأثیری از نظام جدید تحریم ها نخواهد دید.

با راهکارهای مطلوب سال های گذشته؛ هم اکنون زنجیره تولید در کرمان کامل شده و سنگ آهن پس از استخراج مستقیماً به فراورده های فولادی تبدیل می شود و هیچ وابستگی در این خصوص وجود ندارد.

نکته قابل توجه اینکه صد درصد دستگاه ها و تکنولوژی مورد استفاده نیز ایرانی است و تحریم فقط یک گزینه نمایشی از سوی آمریکاست.

این در حالی است که با وجود تهدیدهای آمریکا هنوز هم مشتری های خارجی فولاد ایران در صف خرید محصولات با کیفیت حضور دارند و چند روز قبل نیز 17 نفر از سفیران کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی با حضور در مجتمع صنعتی و معدنی وابسته به صنعت فولاد از نزدیک در جریان قابلیت های اقتصادی این مجتمع قرار گرفتند.

امکان تحریم صنایع فولاد استان کرمان صفر است

کننده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در خصوص تأثیری که تحریم های جدید آمریکا بر شرکت گل گهر سیرجان گذاشته است می گوید: فرایند کار تمامی صدها کارخانه وابسته به صنعت فولاد در مجموعه گل گهر بدون هیچ گونه وقفه و مسئله ای در حال انجام است و تولیدات مختلف و گوناگون مجتمع به بازار داخلی و خارجی ارسال می شود.

شهباز حسن پور با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا بی سابقه نیست و ما نیز نظام ضد تحریمی را به خوبی شناخته ایم می گوید: به بسیاری از روش های ضد تحریم نمی توان اشاره کرد اما مردم بدانند هیچ مسئله ای در فرایند کار و ارزآوری ایجاد نشده است.

اطمینان را هم می دهیم با برنامه ریزی های اجرا شده در خصوص صادرات هم مسئله ای نداریم

وی شرح داد: نکته اساسی در خصوص صنعت فولاد در استان کرمان این است که با تدبیری که در گذشته توسط مسئولان استان کرمان و وزارت صنعت و معدن روی داده است زنجیره تولید در استان کامل شده و عملاً ما در هیچ زمینه ای از جمله دستگاه ها، تکنولوژی و مواد اولیه وابسته نیستیم.

وی گفت: نکته دیگر اینکه با توجه به طرح های توسعه ای در داخلی کشور هم اکنون این شرکت در راستای تأمین نیازهای داخلی برنامه ریزی می کند و در این خصوص فعال است و تلاش ما تأمین نیازها و تقاضای داخلی است.

وی گفت: اقتصاد شهرستان های بردسیر و سیرجان برپایه فولاد بنا نهاده شده است و هزاران نفر با تلاش شبانه روزی با تکیه بر نیروی های بومی و دانش ایرانی در حال توسعه تولید هستند و این اطمینان را هم می دهیم با برنامه ریزی های اجرا شده در خصوص صادرات هم مسئله ای نداریم.

تولید در گل گهر نسبت به سه سال قبل سه برابر شده است

مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر اظهارداشت: این تحریم ها هیچ تأثیری بر صنعت فولاد در مجتمع گل گهر ندارد و هم اکنون ما در بالا ترین سطح تولید محصولات فولادی در سال های اخیر هستیم و زنجیره تولید در استان کرمان کامل و هر روز هم محکم تر می شود.

ناصر تقی زاده بیان نمود: مردم بدانند که ظرفیت تولید ما در این شرکت که از مهمترین ظرفیت های ارزآور در کشور محسوب می شود 28 میلیون تن است که نسبت به سه سال قبل بیشتر از سه برابر شده و این سال ها دقیقاً در زمان تحریم های آمریکا بوده است.

ما پیش از این هم در همین نظام تحریمی فرایند تولید را افزایش داده ایم و حالا نیروهای بومی و متخصص موجود در مجموعه برای تلاش شبانه روی مصمم تر شده اند

وی گفت: ما پیش از این هم در همین نظام تحریمی فرایند تولید را افزایش داده ایم و حالا نیروهای بومی و متخصص موجود در مجموعه برای تلاش شبانه روی مصمم تر شده اند.

وی اضافه نمود: از قبل پیش بینی های لازم برای برخورد با تحریم های جدید اجرا شده و ضمن اینکه تمامی نیازی های ما از قبل تهیه و وجود دارد بیشتر نیازهای زنجیره تولید هم اکنون با دستان پر توان نیروی های متخصص داخلی تولید می شود.

به همین دلیل سراغ دو مجتمع صنعتی فولاد نیز رفتیم و با مدیران آنها به مصاحبه نشستیم،

علیرضا اسفندیاری، مسئول یکی از کارخانه های گل گهر به مهر می گوید: سالانه 2 میلیون تن آهن اسفنجی در این مجتمع تولید می شود و این فرایند هیچ ارتباطی با تحریم ها ندارد و تأثیر پذیر نیست.

وی شرح داد: در این کارخانه 13 هزار میلیارد 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری از محل آورده نقدی سرمایه گذار اجرا شده است و تنها هدف نیز توسعه و پویایی اقتصاد برپایه توانمندی های بومی بوده است.

وی بیان نمود: آهن اسفنجی از احیای مستقیم سنگ آهن و گندله تولید می شود و به این ترتیب خوراک فولادسازی برای تولید میله گرد و شمش فولاد تولید می شود.

وی تاکید کرد که سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولید فولاد در حال توسعه است و تمام این اقدامات نیز با استفاده از نیروی های متخصص ایرانی است.

اسفندیاری بیان نمود: هزار نفر فقط در این واحد صنعتی کار می کنند و این در حالیست که صدها کارخانه دیگر مرتبط با صنعت فولاد در سیرجان در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان تحریم ها هیچ اثری به جا نمی گذارد، گفت: زنجیره تولید فولاد در این استان هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد و عملاً ما نیاز داخل کشور را تأمین می کنیم.

کلیه خطوط طراحی و تولید ایرانی است

محمد علی نژاد محمدی یکی دیگر از مدیران صنعت فولاد در استان کرمان است که از کیفیت بالای فرمولیبدن در این واحد صنعتی سخن می گوید و ادامه می دهند فرمنگنز نیز در این واحد تولید می شود که از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

وی می گوید: 500 نفر در این کارخانه کار می کنند و خطوط تولید نیز در حال توسعه می باشد.

نژاد محمدی گفت: کلیه مراحل طراحی، ساخت و تولید در کارخانه ایرانی است و با تولید این مواد معدنی سالانه از خروج 25 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های دانش بنیان در کارخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل نیز بیشتر نیازهای صنعتی توسط بخش تحقیق و توسعه تأمین می شود.

صانعی نیز یکی از کارخانه های پایین دستی بخش فولاد در استان کرمان است که کار تولید قوطی های مورد استفاده در بخش ساختمان سازی را انجام می دهد، وی می گوید: با وجود تحریم ها در سال های اخیر حتی یک روز وقفه در کار کارخانه روی نداده است و در صدد توسعه و ایجاد خط سوم تولید هستیم.

وی با اشاره به اینکه 100 نفر در این کارخانه مشغول هستند بیان نمود: در سال جاری شاهد افزایش تولید 15 هزار تنی هستیم و در زمینه تولید پروفیل نیز موفقیت های زیادی داشته ایم.

وی تاکید کرد: تولید ملی در دستور کار ما قرار گرفته است و همه در کنار هم تلاش می کنیم که حتی یک روز با چالش تأمین نیاز بازار روبرو نشویم.

صنعت پولادین فولاد در استان کرمان در حال گسترش است و با اکتشاف معادن جدید کارخانه های مختلف این صنعت نیز یکی پس از دیگری در حال ساخت و فعال سازی است.

منبع:مهر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 12313

به "زنجیره فولادین در مقابل تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجیره فولادین در مقابل تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید