سال پرپیچ وخم کشتی با چند شوک، رفت وآمدهای پرسروصدای گوش شکسته ها

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، کشتی ایران از همان ابتدای سال 98 با فراز و فرودهای مختلفی همراه بود. استعفای رسول خادم و حضور سرپرستان ادواری فدراسیون کشتی، باعث اتفاقات و حواشی زیادی شد که این بلاتکلیفی پایان با انتخاب علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی به پایان رسید. البته سال 98 در یک نگاه به هیچوجه باب میل مردم ایران و به ویژه جامعه ورزش نبود و شیوع ویروس کرونا لطمات فراوانی را بر پیکره جامعه وارد آورد.

سال پرپیچ وخم کشتی با چند شوک، رفت وآمدهای پرسروصدای گوش شکسته ها

شروع سال با قهرمانی تیمهای امید و بزرگسالان

سال 98 با تمام فراز و فرودهایش، شروعی طلایی داشت. قهرمانی تیم های کشتی آزاد و فرنگی امید در آسیا و سپس قهرمانی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان در قاره کهن از اوایل فروردین ماه تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داشت و شروعی پُرامید را به اهالی کشتی نوید داد. این فرایند نشان داد کشتی ایران دارای سرمایه های ارزشمندی است که در صورت حمایت کافی می تواند بر قله افتخار جهان و المپیک قرار گیرد.

سکان سرپرستی به فردی غیر از خانواده کشتی سپرده شد

اوایل اردیبهشت سال 98 بود که با انتها دوران سرپرستی حمید بنی تمیم در فدراسیون کشتی، وزارت ورزش دست به کار شد و سرپرست جدید فدراسیون را منصوب کرد. بدین ترتیب وزارت ورزش در حکمی، بهروز نعمتی یکی از کنندگان مجلس شورای اسلامی که از خانواده گوش شکسته ها نبود را تا زمان انتخابات ریاست به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی منصوب کرد. با این انتصاب، دوران سرپرستی شش ماهه حمید بنی تمیم در فدراسیون کشتی هم به انتها رسید تا دیگر هیچ آثاری از زمان ریاست خادم در فدراسیون کشتی باقی نماند.

رد صلاحیت کاندیداهای نامدار و تایید دقیقه نودی علیرضا دبیر

پس از انتصاب بهروز نعمتی به عنوان سرپرست و مشخص شدن زمان انتخابات فدراسیون کشتی، چهره های متعددی پای به عرصه نام نویسی برای ریاست فدراسیون گذاشتند که عباس جدیدی، امیررضا خادم و علیرضا دبیر از مدعیان اصلی بودند. البته مدتها در خصوص عدم صلاحیت این چهره ها برای حضوردر انتخابات بحث و جدل شد تا اینکه انتها عباس جدیدی و امیرخادم رد صلاحیت شدند و علیرضا دبیر در فاصله چند ساعت تا برگزاری انتخاب، تایید صلاحیت شد و طی یک انتخابات نسبتا بی رقیب که فقط حمید بنی تمیم را در مقابل داشت به پیروزی رسید. بر این اساس دوران ریاست 8 ساله رسول خادم رسما به انتها رسید و سکان ریاست این فدراسیون بعد از دو دوره سرپرستی بنی تمیم و نعمتی در روز 26 تیرماه 98 به علیرضا دبیر سپرده شد.

تغییر و تحولات اساسی و پاکسازی یاران خادم

همانطور که پیش بینی می شد پس از ریاست علیرضا دبیر، تغییر و تحولات مختلفی در راس امور تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی و سیستم اجرایی و اداری فدراسیون کشتی شروع شد. روزهای شروعین فعالیت دبیر به عنوان رئیس مصادف شد با موج استعفا و حتی برکناری محترمانه افرادی که سالها در فدراسیون قبلی با رسول خادم همکاری داشتند. البته این اتفاق چندان هم عجیب نبود چراکه هر مدیری برای فعالیت در مجموعه تحت رهبری اش نیاز دارد با همکاران مورد وثوق و همیشگی خود کار کند.

علیرضا رضایی به نشانه اعتراض استعفا کرد!

با توجه به کناره گیری برخی از چهره های فدراسیون کشتی پس از ریاست علیرضا دبیر، یکی از این تصمیمات سر و صدای بیشتری به پا کرد که مربوط به استعفای سرمربی تیم کشتی آزاد امید بود. علیرضا رضایی که مسئولیت های مختلفی از جمله نایب رئیسی و سخنگویی در فدراسیون قبلی را بر عهده داشت در اعتراض به آنچه دخالت های محسن کاوه مدیر فنی جدید تیم های ملی عنوان شد، از سمت خود استعفا و تاکید کرد نمی خواهد در ایجاد حاشیه ها سهیم باشد. استعفای علیرضا رضایی در حالی صورت گرفت که تنها یک هفته از شروع دوران ریاست علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی می گذشت.

حاشیه های عجیب تیم پیشکسوتان در رقابتهای جهانی

یکی از مهمترین اتفاقات کشتی در سال 98 حاشیه های عجیب تیم ملی کشتی پیشکسوتان ایران در رقابتهای جهانی گرجستان بود. این تیم که اصلا مجوز اعزام از سوی وزارت ورزش و فدراسیون کشتی را نداشت و با هزینه شخصی ملی پوشان به گرجستان سفر کرد اتفاقات عجیبی را در تفلیس رقم زد. ابتدا یکی از اعضای تیم ایران در مراسم اهدای مدال همزمان با کننده رژیم اشغالگر قدس به روی سکو رفت و خبرساز شد، اما داستان به همین جا ختم نشد و یکی از ملی پوشان مدال آور دیگر در هنگام انداختن عکس یادگاری، پیراهنی با تصویر خاص را بر تن داشت که این عکس مربوط به یکی از دشمنان خارج نشین بود. اما این انتها کار نبود و در آخرین مورد نیز سرپرست تیم پیشکسوتان با مسئول روابط عمومی این کمیته درگیر شد و سپس هر دو با اظهارات بی پرده و صریح خود شروع به افشاگری در خصوص نحوه اعزام ملی پوشان و رفتار برخی از آنها در گرجستان کردند.

کسب 5 سهمیه المپیک در رقابتهای جهانی قزاقستان

اواخر شهریور ماه تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب سه مدال برنز و عنوام چهارمی به کار خود در رقابتهای جهانی 2019 قزاقستان انتها داد. سه سهمیه المپیک هم دستاورد شاگردان بنا در این مسابقات بود. چند روز بعد نوبت به تیم ملی کشتی آزاد رسید که شاگردان غلامرضا محمدی توانستند ضمن کسب عنوان چهارمی جهان به دو سهمیه المپیک هم دست یابند.

تست دوپینگ رقبا، یک سهمیه المپیک به ایران هدیه داد!

در حالیکه تیم ملی کشتی آزاد ایران توانست دو سهمیه در رقابتهای جهانی کسب کند و هنوز چهار سهمیه المپیک را نگرفته بود، تست مثبت دوپینگ کشتی گیران ازبکستان و سوریه در رقابتهای جهانی 2019 قزاقستان باعث اتفاقات خوبی برای ایران شد. اواخر بهمن ماه سایت اتحادیه جهانی در گزارشی بیان نمود با توجه به دوپینگ کشتی گیران ازبکستان و سوریه در وزن 125 کیلوگرم سهمیه المپیک 2020 توکیو به یداله محبی کننده کشورمان در این رقابت ها داده شد. بدین ترتیب تیم ایران تا به امروز در اوزان 57 کیلوگرم توسط رضا اطری، 86 کیلوگرم توسط حسن یزدانی و 125 کیلوگرم توسط یدالله محبی صاحب سهمیه المپیک شده و باید در رقابت های گزینشی پیش رو برای کسب سهمیه اوزان 65، 74 و 97 کیلوگرم شرکت کند. البته تیم ایران با این تغییرات از رده چهارم به سکوی سوم رقابتهای جهانی صعود کرد.

لغو جام جهانی کشتی فرنگی در ایران

اوایل آذرماه بود که کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی برگزاری رقابت های جام جهانی کشتی فرنگی در ایران را لغو کرد. تصمیمی که گفته می شد بر اساس شرایط ایران به دلیل درگیری های آبان ماه اجرا شده و به همین دلیل برخی از تیم های شرکت کننده از جمله ژاپن و مجارستان هم حاضر به سفر به ایران نشدند. هر چند مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی تلاش فراوانی برای میزبانی جام جهانی کردند و حتی دست به دامن وزارت امور خارجه هم شدند اما در نهایت برگزاری این رقابتها در ایران لغو شد.

شوک به کشتی ایران با مصدومیت یزدانی و کریمی

پس از لغو جام جهانی کشتی فرنگی در ایران، متولیان ورزش و فدراسیون کشتی به این صرافت افتادند تا هر طور شده برای اثبات امنیت در کشور، رقابتهای جام باشگاه های کشتی جهان را میزبانی کنند. رقابتهایی که در سطح کمی و کیفی بسیار نازل در بجنورد برگزار شد اما نشان داد برگزاری رقابتهای بین المللی در کشورمان هیچ مسئله ای ندارد و لغو جام جهانی ایران از سوی اتحادیه جهانی، کاملا عامدانه و سلیقه ای بوده است. اما جام باشگاه های جهان دو اتفاق ناگوار را برای کشتی آزاد ایران رقم زد. مصدومیت نسبتا جدی حسن یزدانی و علیرضا کریمی که هر دو از آزادکاران پرامید ایران در بازیهای المپیک محسوب می شدند اما با مصدومیت از ناحیه زانو باید به جای حضور در سالن تمرین، در کلینیک و بیمارستان به درمان بپردازند. البته میزان مصدومیت حسن یزدانی نسبت به کریمی کمتر بود و او توانست با انجام جراحی و اقدامات ویژه درمانی پس از چند ماه دوباره به تشک کشتی بازشود. کریمی هم کمی بعد به شرایط نسبتا امیدوارکننده ای رسید و از اواخر سال 98 ، تمرینات اصلی خود را استارت زد.

کسب عنوان قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی در هندوستان

آخرین میدان رسمی کشتی ایران در سال 98 مربوط به اوایل اسفندماه در رقابتهای قهرمانی آسیا در هندوستان بود. مسابقاتی که با قهرمانی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران همراه شد و شاگردان محمد بنا و غلامرضا محمدی را برای حضوری پیروز در رقابتهای گزینشی المپیک امیدوارتر کرد. هر چند که کمی بعد، شیوع ویروس کرونا تمام برنامه های کشتی ایران و جهان را دستخوش تغییر کرد و شوک بزرگی به ورزش جهان وارد آورد.

سایه سنگین کرونا بر ورزش ایران و جهان

در حالیکه کشتی ایران فرایند پیروزیت آمیزی را طی می کرد و تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی خود را در آستانه حضور در رقابتهای گزینشی المپیک در قاره آسیا می دیدند، شیوع ویروس کرونا در ایران و کشورهای منطقه باعث لغو تمامی اردوهای تیم ملی و حتی رقابتهای گزینشی المپیک شد. هر چند متولیان فدراسیون کشتی ایران معتقد بودند می توان با برگزاری اردوهای نظارت شده که به قرنطینه شباهت دارد، تمرینات را برگزار کرد اما مسئولان بلندپایه کشور صلاح دیدند تمامی فعالیت ها و تجمعات ورزشی حداقل تا انتها فروردین سال جدید تعطیل شود. البته این شرایط منتهی به ورزش ایران نبود و حتی متولیان کمیته بین المللی المپیک از احتمال تعویق بازیهای المپیک 2020 توکیو هم خبر دادند. احتمالی که قطعیت آن قرار است با بررسی شرایط شیوع ویروس کرونا در جهان تا اواخر اردیبهشت سال جدید مشخص شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 14204

به "سال پرپیچ وخم کشتی با چند شوک، رفت وآمدهای پرسروصدای گوش شکسته ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال پرپیچ وخم کشتی با چند شوک، رفت وآمدهای پرسروصدای گوش شکسته ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید