شرکت HTC فرصت چندانی برای احیای خود ندارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، احتمالا قبول دارید که صنعت گوشی های هوشمند در چند سال گذشته تا حد زیادی متحول شده است. حالا دیگر شاهد عرضه انواع و اقسام گوشی ها با قیمت های مختلف هستیم که در تمام دسته ها، امکانات جذابی را برای کاربران به ارمغان می آورند. ما حالا به هرجایی که می رویم، گوشی های هوشمند را هم با خودمان حمل می کنیم و مرتبا شاهد نوآوری های جذابی هستیم. در چنین فضایی، شرکت HTC که یکی از مهم ترین بازیگران انقلاب گوشی های هوشمند بود، دیگر حضور چندانی ندارد و تا حد زیادی فراموش شده است.

شرکت HTC فرصت چندانی برای احیای خود ندارد

اگر از جمله کاربران اندروید هستید که بیش از 3 تا 4 سال در این اکوسیستم حضور دارید، به احتمال زیاد با برند HTC و نقش مهم این شرکت در پیشرفت پلتفرم اندروید آشنایی دارید. اما متأسفانه در حال حاضر، تعداد زیادی از کاربران معمولی اصلا با برند HTC و سابقه زیاد آن هیچ گونه آشنایی ندارند.

برای چنین افرادی باید بگوییم که HTC از نخستین شرکت هایی بود که نقش بسزایی در توسعه مفهوم گوشی هوشمند داشت. این کمپانی از طریق شراکت با برندهای مختلف، پیش از عرضه آیفون، اولین گجت های مبتنی بر ویندوز موبایل را روانه بازار کرد. بعد از اینکه اندروید ظاهر شد، گوگل با HTC همکاری کرد تا این شرکت دو گوشی نخست مجهز به اندروید را روانه بازار کند و با این کار، شهرت HTC تا حد زیادی افزایش پیدا کرد و درآمد قابل توجهی کسب کرد. گوگل و HTC تا سال ها همکاری گسترده ای با یکدیگر داشتند. در نهایت به دلایل مختلف از جمله اشتباهات استراتژیک HTC و قدرتمندتر شدن رقبایی مانند سامسونگ، روند صعودی HTC دچار مشکل شد.

با افزایش رقابت، HTC تصمیم گرفت گوشی های جذاب تری را معرفی کند و سری HTC One به جهان آمد. این گوشی ها کیفیت فوق العاده ای داشتند اما HTC در زمینه بازاریابی با ضعف زیادی دست و پنجه نرم می کرد؛ بخشی که سامسونگ در آن مهارت زیادی داشت. در دوران اوج، HTC در سال 2011 با فروش بیش از 44 میلیون گوشی پیروز شد حدود 10.8 درصد از بازار جهانی گوشی های هوشمند را از آن خود کند. در سال 2018، درآمد این شرکت حتی از سال اول ورود آن به این حوزه هم کمتر بوده و طبق تخمین های اجرا شده، این شرکت حتی نتوانسته 1 میلیون گوشی به فروش برساند.

در چند سال گذشته، اچ تی سی تمرکز خود را به جای گوشی های هوشمند، به فضای واقعیت مجازی معطوف کرده و به همین دلیل دست به توسعه هدست HTC Vive زده است. اگرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، محصولات واقعیت مجازی اچ تی سی بسیار باکیفیت محسوب می شوند، ولی بازار مربوط به آن ها همچنان بسیار کوچک و محدود است. بیشتر کاربرانی که فناوری واقعیت مجازی را تجربه کرده اند، این کار را از طریق رابط های ارزان قیمت گوشی هوشمند انجام داده اند که نمی توانند تجربه کاربری جذابی را ارائه کنند. چنین افرادی برای اینکه از هدست های حرفه ای استفاده کنند، باید حدود 500 دلار بپردازند که کمتر کسی حاضر می شود برای بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی چنین مبلغی را بپردازد.

چرا گوشی های سونی دیگر پرطرفدار نیستند؟

اگرچه همانطور که اچ تی سی با سرمایه گذاری بر گوشی های هوشمند ریسک کرد و حالا در حال تکرار آن برای فناوری واقعیت مجازی است، ولی در این میان بخش اصلی این شرکت به طور کلی فراموش شده است. در 12 ماه گذشته، این شرکت چند گوشی میان رده و پایین رده معمولی معرفی کرده که توجه چندانی را جلب نکرده اند. البته چنین موضوعی چندان هم تعجب آور محسوب نمی شود زیرا نقطه قوت اچ تی سی هیچ وقت این بخش بازار نبوده است. این شرکت در زمینه گوشی های پرچم دار حرف زیادی برای گفتن داشت که این دسته از گوشی ها، رقیب مستقیم محصولاتی مانند گلکسی اس سامسونگ و آیفون اپل به حساب می آیند.

مانند بیشتر کمپانی ها، اچ تی سی همواره در بهار یک گوشی پرچم دار عرضه می کرد که ظاهرا تصمیم گرفته در سال جاری جانشین U12 پلاس را معرفی نکند. اگرچه برخی از کاربران همچنان امیدوارند که این شرکت دوباره با قدرت ظاهر شود، ولی ظاهرا مدیران آن تصمیم گرفته اند حق انتشار برند خود را به شرکت های گوناگون ارائه دهند؛ به عنوان مثال، به تازگی گوشی اچ تی سی Wildfire X معرفی شده که این گوشی توسط شرکت چینی InOne تولید شده است و صرفا از برند اچ تی سی بهره می برد. دقیقا معلوم نیست که مدیران اچ تی سی با انجام چنین کاری به غیر از دریافت پول برای کوتاه مدت، دنبال چه چیزی هستند.

ال جی و سونی چگونه می توانند فروش گوشی های خود را افزایش بدهند؟

در حال حاضر، این شرکت یا باید محصول فوق العاده ای را معرفی کند و اگر از انجام چنین کاری عاجز است، بهتر است قسمت های مختلف بخش موبایل را به فروش برساند و خیال همه را راحت کند. اچ تی سی در چند سال گذشته که تحت رهبری بنیان گذار آن واقع شده است، حداقل در رابطه با بخش موبایل، هیچ استراتژی و جهت مشخصی ندارد. این شرکت برای اینکه از این وضعیت خارج شود، حداقل باید مدیران خود را تغییر دهد، استراتژی های کاملا جدیدی اتخاذ کند و گوشی های مقرون به صرفه باکیفیتی را روانه بازار کند تا بتوانند در برابر محصولات رقبایی مانند سامسونگ، هواوی و وان پلاس حرفی برای گفتن داشته باشند.

ولی متأسفانه، ظاهرا نباید انتظار چنین اتفاقی را داشته باشیم و با توجه به وضعیت فعلی آن، تا مدتی دیگر این شرکت بخش موبایل خود را به شرکت های گوناگون می فروشد. این شرکت در چند سال گذشته ضررده بوده و روزبه روز وضعیت آن بدتر می شود. اگرچه میزان ضرر آن از اواخر سال 2017 رو به کاهش بوده، ولی در هرکدام از فصل های مالی این شرکت به صورت میانگین 70 میلیون دلار ضرر کرده است. طبق گزارش مالی سالانه این شرکت، ذخیره ارزی 428 میلیون دلاری این شرکت بعد از گذشت دو فصل مالی گذشته باید به 280 میلیون دلار رسیده است. حتی اگر این شرکت بار دیگر دست به اخراج های گسترده بزند و هزینه ها را کاهش دهد و ضرر هر فصل را به 50 میلیون دلار برساند، ذخیره ارزی اچ تی سی تا انتهای سال 2020 به اتمام می رسد.

اچ تی سی متاسفانه بخش موبایل را تقریبا به طور کامل رها کرده و فعلا امیدوار است عرضه محصولاتی مانند هاب 5G و هدست های واقعیت مجازی می توانند درآمد بالایی برای این شرکت به ارمغان بیاورند. چنین محصولاتی حتی اگر هم بتوانند توجهات زیادی را جلب کنند، به این زودی ها نمی توانند وضعیت مالی اچ تی سی را تا حد زیادی تغییر دهند.

اچ تی سی مدت هاست که نفس های آخرش را می کشد. مقامات ارشد در مورد بخش موبایل یا باید شکست را قبول کنند یا اینکه کار مؤثری انجام دهند. اگرچه معلوم نیست تلاش برای احیای این بخش از شرکت پیروزیت آمیز باشد، ولی دست روی دست گذاشتن هم مطمئنا منجر به هیچ اتفاق خاصی نمی شود و به نظر می رسد آن ها فقط منتظرند کسی بیاید و چراغ های شرکت را خاموش کند.

چرا گوشی های HTC به این حال و روز افتاده اند؟

منبع: Phandroid

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7209

به "شرکت HTC فرصت چندانی برای احیای خود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت HTC فرصت چندانی برای احیای خود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید