شناسایی 221 گونه ماهی زیرزمینی در دنیا

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران/لرستانعضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: چهار گونه نایاب ماهی زیرزمینی در منطقه زاگرس وجود دارد.

شناسایی 221 گونه ماهی زیرزمینی در دنیا

به گزارش خبرنگاران، دکتر سید حامد موسوی ثابت در هفتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در خصوص ماهیان زیرزمینی ایران، اظهار کرد: گروهی از ماهیان به زندگی در غارها و سفره های زیرزمینی عادت دارند، تاکنون 221 گونه ماهی زیرزمینی در جهان شناسایی شده است، البته تعداد گونه های کور کمتر هستند.

وی ادامه داد: محققینی از دانمارک این نوع ماهی کور را در تنگ هفت لرستان شناسایی کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: در انتهای سال 2016 زیستگاه جدید ماهی کور کشف شد که خارج از لرستان و در اطراف بهبهان خوزستان بود.

موسوی ثابت بیان کرد: این گونه در روند جنس تکاملی بسیار مهم است.

وی گفت: در سال 2019 براساس گزارش محققین ایرانی زیستگاه جدیدی برای ماهیان کور لرستانی خارج از لرستان که سفره آب زیرزمینی بسیار عظیم در منطقه زاگرس بوده کشف شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه نمود: اهمیت این تحقیق این است که بزرگترین زیستگاه زیرزمینی ماهیان جهان در زاگرس بین دو استان لرستان و خوزستان کشف شد که پر تنوع ترین ماهیان زیرزمینی است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه سه زیستگاه ماهیان زیرزمینی در سد سیمره، تنگ هفت لرستان و غار تشان در نزدیکی اندیمشک وجود دارد و بزرگترین زیستگاه با162 کیلومتر است، مطرح کرد: انواع زیستگاه زیرزمینی را با چهار گونه ماهی کور در کشور داریم.

موسوی ثابت با بیان اینکه 100 گونه اندمیک ماهی زیرزمینی در ایران داریم، اضافه نمود: با این اوصاف سازمان محیط زیست تنها گونه قزل آلای خال قرمز که در اندمیک بودن آن شک و شبهه وجود دارد در اولویت حفاظت قرار داده در حالی که این چهار گونه نایاب ماهی زیرزمینی در منطقه زاگرس وجود دارد و نیاز است این اشتباه را اصلاح کند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بیان کرد: همچنین ماهی کور مختص به لرستان است و باید سمبل تنوع زیستی این استان انتخاب می شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10185

به "شناسایی 221 گونه ماهی زیرزمینی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 221 گونه ماهی زیرزمینی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید