ظریف: طرح چهار ماده ای مکرون مورد تائید ما نیست، آغوش ایران برای سعودی باز است

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپا نمی تواند از اقدامات جبرانی در برجام استفاده کند، گفت: اقدام جبرانی که برای اروپا در ماده 36 و 37 دیده شده زمانی است که ایران به عنوان اولین نقض کننده مطرح باشد و نه کشوری که تعهداتش را انجام داده و صرفا به خاطر نقض تعهدات از سوی آنها اقدام جبرانی انجام می دهد.

ظریف: طرح چهار ماده ای مکرون مورد تائید ما نیست، آغوش ایران برای سعودی باز است

محمدجواد ظریف پیش از ظهر امروز در انتها جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که رئیس جمهور گفت، کوشش هایی از سوی اروپایی ها مخصوصا رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام دادند و حتی در این کوشش ها، حرکت های رو به جلویی هم داشتند. اما همزمان با انجام این کوشش ها، ترامپ در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رسما گفت تصمیمی برای کاستن تحریم ها ندارد و می خواهد تحریم ها را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه آن سخنان دقیقا 180 درجه مخالف آن چیزی بود که اروپایی ها از قول ایشان مبنی بر آمادگی بر لغو تحریم ها بود، گفت: احتیاج بود کار بیشتری انجام گردد و تعیین گردد ترامپ به آنچه در جلسه خصوصی به اروپایی ها مطرح نموده، متعهد است یا آنچه انجام می دهد. این بحث کماکان با اروپایی ها ادامه دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به طرح چهار ماده ای رئیس جمهور فرانسه توضیح داد: طرح چهار ماده ای که مکرون داده است، طرحی است که از زبان ایشان مطرح شده و حاوی دیدگاه های ما نیست. ما کاملا تعیین نموده ایم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: از طرف دیگر، همانطور که طرح امید را رئیس جمهور در مجمع عمومی را مطرح کردند، نشان می دهد از سال 64 که اولین نامه را ایران درباره امنیت خلیج فارس به دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد، تاکنون همیشه به دنبال امنیت خلیج فارس و امنیت کشتی رانی بوده است و دیگران، مانع این مسئله شده اند.

ظریف با تاکید بر تعیین بودن مواضع ایران گفت: مواضع ایران در طرح چهار ماده ای مکرون درست مطرح نشده است. ضروری است این مذاکرات آماده یابد تا آنکه موضوعات به صورت دقیق مطرح گردد. ما تماس ها را ادامه می دهیم. تماس با فرانسه را داریم. شخص مکرون این موضوع را با علاقه دنبال نموده است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه فرانسه با علاقه بعد از خروج مکرون از نیویورک، یک دور مذاکره مجدد را که دومین دور مذاکرات وزرای امور خارجه بود، مطرح کرد. ایشان هم علاقه مند به دنبال کردن موضوع هستند.

اگر اروپایی ها تعهداتشان را اجرایی ننمایند ما اقدامات خود را دنبال می کنیم

وزیر امور خارجه با اشاره به کوشش های شینزوآبه نخست وزیر ژاپن در این زمینه اظهارداشت: کوشش های ما در راستاهای مختلف ادامه می یابد ضمن آنکه بر مواضع خود محکم ایستاده ایم که اگر اروپایی ها تعهداتشان را اجرایی ننمایند، ما اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا عربستان برای مذاکره با ایران چراغ سبز نشان داده است، اعلام کرد: ما همیشه گفته ایم با همسایگان مان به دنبال رسیدن به تفاهم هستیم و خواهان تنش نیستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذار کردن حاکمیتش به دیگران، نمی تواند به امنیت برسد و به سمت منطقه پیش بیاید، حتما با آغوش باز از سوی ایران مواجهه خواهد شد.

وی درباره ادعای تهدید اروپا به خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی ایران یادآور شد: آنها چنین چیزی را اعلام نکردند. آنچه اروپایی ها گفتند این بوده که ممکن است راستا حل اختلافات بر اساس مواد 36 و 37 برجام را پیگیری نمایند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران از 18 اردیبهشت سال 98 کاهش تعهدات خود را آغاز کرد و به اروپایی ها هم این موضوع را گفت، گفت: ما یک سال هم به آنها مهلت دادیم، اقدامات ایران در واقع، اقدامات جبرانی است که در ماده 36 برجام به رسمیت شناخته شده است.

اروپا نمی تواند از اقدامات جبرانی استفاده کند

این دیپلمات عالی کشورمان با اشاره به اینکه براساس همه قواعد حقوقی، کسی نمی تواند در برابر اقدام جبرانی، اقدام جبرانی انجام دهد، مطرح کرد: اقدام جبرانی که برای اروپا در ماده 36 و 37 دیده شده زمانی است که ایران به عنوان اولین نقض نماینده مطرح باشد و نه کشوری که تعهداتش را انجام داده و صرفا به خاطر نقض تعهدات از سوی آنها اقدام جبرانی انجام می دهد.

ظریف اضافه کرد: بحث خروج از برجام مطرح نیست بلکه بحث حل و فصل اختلافات مطرح است. همانطور که گفتم، اروپا از نظر حقوقی در موقعیت قابل توجهی ندارد.

وی درباره تماس تلفنی مکرون و ترامپ با روحانی در نیویورک هم گفت: آقای روحانی که حتما تماس تلفنی نداشتند بلکه از طرف دیگران طراحی شده بود ولی ایشان حضور نداشتند و مکرون با ترامپ صحبت کردند.

310 310

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9043

به "ظریف: طرح چهار ماده ای مکرون مورد تائید ما نیست، آغوش ایران برای سعودی باز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: طرح چهار ماده ای مکرون مورد تائید ما نیست، آغوش ایران برای سعودی باز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید