عصبانیت ها و نارضایتی ها به ادبیات کامنتی منتقل شده است

به گزارش مجله سلو بلاگ، یک استاد دانشگاه می گوید: بخشی از عصبانیت ها و بداخلاقی ها در فضای مجازی به این برمی گردد که مردم احساس می نمایند نسبت به آنچه اعتراض دارند، توسط رسانه های رسمی پوشش داده نمی گردد.

عصبانیت ها و نارضایتی ها به ادبیات کامنتی منتقل شده است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هویت ما در فضای مجازی ناشناخته است و همین ناشناختگی، فضایی را مهیا ساخته که در سایه آن به خود اجازه دهیم به همنوع مان توهین کنیم و ادبیاتی را به کار بریم که در عالم حقیقی شاید هیچ گاه آن را به زبان نیاوریم. در فضای مجازی ممکن است به راحتی اختیار از کف داده و طرف مقابل را به باد انتقاداتی ناجوانمردانه بگیریم. این امر نشان می دهد که ادبیات کامنتی مبتنی بر فرهنگ ملی و اخلاق اسلامی نیست .

در گفت وگو در مورد ادبیات کامنتی با‫سیدمحمدرضا اصنافی استاد دانشگاه و فعال مجازی به صحبت نشستیم .

اصنافی با اشاره به اینکه فضای مجازی مجالی برای خالی شدن عصبانیت های اجتماع شده است، ابراز داشت: فضای مجازی امکانی را ایجاد نموده که از لایه های زیرین جامعه باخبر شویم . در واقع فضای مجازی و شبکه ها مانند دستگاه سونوگرافی عمل نموده که اعماق پایین جامعه را به نمایش می گذارد .

ادبیات کامنتی بازنمایی فرهنگ جامعه است

وی با تحلیل محتوای به کار گرفته شده در ادبیات کامنتی اضافه کرد: ادبیات کامنتی بازنمایی فرهنگ جامعه و به دنبال آن، بخشی از فرهنگ عمومی است. به کار دریافت ادبیات سخفیف و دور از ادب در بعضی کامنت ها حکایت از سیر نزولی اخلاق در جامعه دارد .

اصنافی بیان داشت: فضای مجازی به واسطه از بین بردن بُعد زمان و مکان افرادی را که دارای اخلاق بد هستند و از ادبیات نامتعارف استفاده می نمایند، یکجا جمع می نماید؛ بدون آنکه لازم شود همه آن ها در یک زمان واحد و در یک مکان گرد هم بیایند. در واقع فضای مجازی به راحتی توانسته درباره واقعیت های اجتماعی اغراق کند .

حس انسان ها در متن مکتوب منتقل نمی شود، عامل سوءتفاهم ها در فضای مجازی

وی با اشاره به اینکه موضوعات خوب هم در فضای مجازی قابل نشر و تسری است، ادامه داد: بعضی واژگان در ادبیات کامنتی حکایت از حالت تفریح و سرگرمی مخاطبان دارد که همراه با چاشنی طنز است. همچنین جامعه ایرانی مستعد کنش جمعی است و به همین دلیل، شاهد چیدمان جامعه در بعضی کنش های اجتماعی هستیم .

این استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از ویژگی های فضای مجازی، این است که بخش عظیمی از پیغام هایی که در آن رد و بدل می شود به صورت مکتوب است. در متن مکتوب حس انسان ها منتقل نمی شود. به همین خاطر ظرفیت پایینی برای انتقال کامل پیغام با حس و صوت و لحن دارد. این امر باعث می شود که سوءتفاهم در شبکه های مجازی زیاد شود .

مردم صدای اعتراض خود را از رسانه نمی شوند، عصبانیت ها به ادبیات کامنتی منتقل شده است

وی اضافه کرد: چون افراد دائم در فضای مجازی گفت وگو می نمایند و چندپهلو سخن می گویند، سوءتفاهم ها را افزایش داده و موجب تنش بیش تر می شوند. البته نباید از این بحث غافل ماند که بخشی از عصبانیت ها و بداخلاقی ها در فضای مجازی به این بر می شود که مردم احساس می نمایند نسبت به آنچه اعتراض دارند و ناراضی هستند، توسط رسانه های رسمی پوشش داده نمی شود .

اصنافی توضیح داد: این عصبانیت ها در محیط های غیررسمی مانند رسانه ها و شبکه های اجتماعی ظهور و بروز پیدا می نماید. حال اگر رسانه های رسمی آغاز به انعکاس اعتراض مردم نمایند، یک مقدار فشار روانی اجتماع تخلیه می شود و خود به خود در فضای مجازی در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، مالی و سیاسی از تنش ها کاسته می شود .

هویت پنهان عامل تشدید ناهنجاری ها است

وی با اشاره به نقش شیوه های اجتماعی کنترلی در کاهش رویه تمسخر و تزلزل اخلاقی در ادبیات کامنتی گفت: در گذشته وقتی فردی در محله ای شناخته شده بود، نوع رفتار و کنش آن فرق می کرد. اما اکنون چون بافت محلات تضعیف شده است و جامعه به سمت گسسته شدن و فردگرایی رفته است، نه تنها در محل و شهرش، افراد فارغ از گذشته در اجتماع عمل می نمایند و نگران نیستند که آبرویشان برود، زیرا مکانیسم کنترل اجتماعی روی آن ها اعمال نمی شود .

این فعال مجازی اظهار داشت: فضای مجازی این گسست اجتماعی را تشدید نموده است و این امکان را فراهم نموده که افراد هویت های مختلفی را برای خودشان بسازند و خودشان را تغییر دهند و پنهان سازند و انگار نیروی کنترل اجتماعی در آن ها عمل نمی نماید .

منبع:فارس

انتهای پیغام ،

بازگشت به صفحه رسانهها

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 11420

به "عصبانیت ها و نارضایتی ها به ادبیات کامنتی منتقل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عصبانیت ها و نارضایتی ها به ادبیات کامنتی منتقل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید