فارس من، فراوری واکسن و آنتی سرم ایرانی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان

به گزارش مجله سلو بلاگ، محققان ایرانی با حمایت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیروز به فراوری واکسن عقرب زرد خوزستان و آنتی سرم هاری شدند که خودکفایی در این محصولات در کاهش خروج ارز از کشور تاثیر بسیاری دارد.

فارس من، فراوری واکسن و آنتی سرم ایرانی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مخاطبان سامانه فارس من، مطالبه ای در زمینه حمایت مادی و حقوقی از محققان در سطوح مختلف داشتند.

در این زمینه برآن شدیم از محققانی که طرح های جدید ارائه نموده اند درباره نحوه حمایت ها نیز سوال کنیم.

امیرخانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان حوزه دارو در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران از فراوری 2 ماده بیولوژیک کاملا بومی اطلاع داد و گفت: یک واکسن و یک آنتی سرم فراوری نموده ایم که این داروها کاملا وارداتی بوده و برای نخستین بار در ایران ساخته شده و دانش آن نیز کاملا بومی است.

وی ادامه داد: برای کشت سلول ها مانند سلول های بنیادین ما به یک سری سرم احتیاج داریم که دانش آن در کشور ما وجود نداشت و کاملا وارداتی بود، برای نخستین بار در کشور سرم اسبی و سرم خرگوشی ساخته شد. استانداردها نیز بالا است و با نمونه های خارجی رقابت می نماید به طوریکه از نظر قیمتی نیز قابل مقایسه با نمونه خارجی نیست.

امیرخانی گفت: برای این کار حدود هفت میلیارد ریال هزینه شده که با حمایت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفته است.

فراوری آنتی سرم هاری

وی اضافه کرد: در عرض 9 ماه پیروز به ساخت دو محصول شدیم و محصول بعدی که به زودی از آن رونمایی می گردد آنتی سرم هاری است که در حال حاضر از کشور فرانسه و هند وارد می گردد، اما خوشبختانه فراوری آن پیشرفت خوبی داشته و در آینده ای نزدیک رونمایی می گردد.

به گفته وی، محصول بعدی نیز واکسن عقرب زرد خوزستان است که برای نخستین بار به جای اینکه فرد عقرب گزیده را درمان کنیم پیش از آن ایمنی را انجام می دهیم زیرا در فصل گرم خوزستان عقرب زدگی بسیار شایع است و به این ترتیب سلامت مردم آن منطقه را هم تامین می کنیم.

وی اضافه کرد: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفته و بسیار از ما حمایت نموده اند.

در این زمینه با حیدری رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت وگو کردیم تا از نحوه حمایت ها از این محققان آگاه شویم.

حیدری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، گفت: کشور ما این داروها را از کشورهای دیگر خریداری می کرد که ارز بسیاری نیز از کشور خارج می شد، ما با توجه به اعتمادی که به محققان کشور داشتیم مواد مورد احتیاجشان را در اختیارشان قرار دادیم و از آن ها حمایت کردیم آن ها هم بسیار زودتر از زمانی که قول داده بودند محصول را فراوری کردند.

وی اضافه کرد: ما این محصولات را در اختیار اعضای هیات علمی قرار دادیم که در آزمایشگاه های دانشگاه نیز از محصولات بومی محققان خودمان استفاده نمایند.

حیدری گفت: در مرحله بعد نیز بای فراوری واکسن ضدهاری به این محققان یاری می کنیم، به طور کلی هر کدام از محققان دانشگاه مان که قصد فراوری محصول مورد احتیاج کشور را داشته باشند ما حمایت های لازم را از محققان انجام می دهیم.

انتهای پیغام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 6164

به "فارس من، فراوری واکسن و آنتی سرم ایرانی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، فراوری واکسن و آنتی سرم ایرانی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید