وقتی خداوند به کوچک ترها اعتماد می نماید

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران ؛ فاطمه نعمتی- تاریخ ادیان و به ویژه دین اسلام پر از اتفاق هایی ست که ظرفیت زیادی برای خلق داستان ها و فیلم های مجذوب کنندهِ بچه ها دارد؛ به طور خاص در ژانر فانتزی که ژانر موردعلاقه بچه ها است. هرچند در این زمینه کم کار شده است؛ اما در کتاب کودک سه مسافر عجیب این تلفیق تاریخ و تخیل به خوبی صورت گرفته. به مناسب میلاد واپسین پیامبر خدا مروری بر این اثر خواهیم داشت که در ادامه می خوانید.

وقتی خداوند به کوچک ترها اعتماد می نماید

سه مسافر عجیب را طاهره ایبد نویسنده پرکار کودک و نوجوان نوشته است که در سال 1396 به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی بخش کتابِ سحر منتشر شده. این اثر به سه اتفاق مهم در زندگی پیغامبر ما اشاره می نماید که حیوانات آن ها را رقم زده اند. این کتاب 25 صفحه دارد، یعنی تا لای کتاب را باز می کنی به آخرش می رسی؛ اما همان چند دقیقه فرصت خوبی به شما می دهد برای خلوت کردن با توانایی هایتان. شاید بگویید این یک اثر ویژه بچه ها است و بچه ها این خلوت کردن را متوجه نخواهند شد؛ ولی در اشتباه هستید. آن ها هم حتما با سوالی در فکر شان روبرو خواهند شد. که واقعا یک مورچه آن کار را کرد؟ واقعا آن عنکبوت توانست این کار بزرگ را بکند؟. بچه ها را دست کم نگیریم. کوچک ترها شاید به مقدار آدم بزرگ ها نتوانند تعداد زیادی کار انجام دهند؛ ولی حتی اگر یک کار را هم به شان بسپاری، برایش حسابی کوشش می نمایند. خداوند که اعتماد کرد و نتیجه اش را دید؛ اما چه طور؟

قصه سه مسافر عجیب همین است. موری و بوتی موریانه و عنکبوتی هستند که هم سفر دست کوتاه شتر پیغامبر خدا می شوند. در این سفر از خودشان برای یکدیگر می گویند، و ما لابه لای سه شرح کوتاه با قصه واقعی آن ها آشنا می شویم. موریانه ای که عهدنامه را جوید؛ عنکبوتی که غار را بست؛ و شتری که جای مسجد پیغامبر را تعیین کرد. می بینید؟ همواره هم انسان ها نقش اصلی وقایع بزرگ نیستند.

طاهره ایبد به درستی برای مخاطب کودک این اثر، تخیل را با واقعیت تلفیق نموده است؛ روشی که برای نگارش آثار دینی و اثرگذاری درست بر بچه ها لازم است. برای بچه ها نمی توان با کلمات گُنده و سنگین تاریخ دین را تعریف کرد؛ نمی توانیم بدون طنز، صمیمیت و تخیل از پیغامبر بگوییم و خلق وخویَش؛ یا از توصیه های بزرگان دین. باید از کلمات سخت دور شویم و به سادگی و تخیل رجوع کنیم؛ به گفتار صمیمی و امروزی که بچه ها با کتاب و موضوعش ارتباط برقرار نمایند. ارتباط برقرارکردن اصلِ اساسیِ ادبیات است. اصلِ اساسیِ هر هنری است؛ و بچه ها مهم ترین و ویژه ترین مخاطبان اند؛ و در نگارش آثار دینی برای آن ها باید نکات کوچک و بزرگ بسیاری را رعایت کنیم که اثر، تازه و ماندگار گردد؛ پارادوکسی که به سادگی و به صرفِ داشتن یک ایده و کاغذ و اتوماتیک یا یک کامپیوتر قابل اجرا نیست.

سه مسافر عجیب اثر تازه ای ست؛ زیرا زبان و گفتار شخصیت ها با حال وهوای امروزمان تناسب دارد. صمیمیت و بازی با کلمات در نام های موری و بوتی و لحن صحبت های آن ها که گاهی شما را می خنداند؛ و اثر ماندگاری ست؛ زیرا می توانیم سال های بعد هم به سراغ این کتاب برویم و برای بچه هایمان از قصه این سه مسافر عجیب بگوییم که سه حیوان بودند؛ اما کار بزرگی در دل تاریخ انجام داده اند. بچه ها قصه حیوانات را همواره دوست دارند؛ حتی اگر این کودک 20 سال بعد به جهان بیاید.

اما از نظر پیغام اثر، باید این را اضافه نمود که نکته کوچک ولی بزرگی در این داستان گنجانده شده که بسیار تأمل برانگیز است؛ حتی اگر به عمد اتفاق نیفتاده باشد. همان جمله دست کوتاه که به موری و بوتی گفت: درست است که خیلی ریزه میزه اید؛ اما راستی راستی کارهای گنده ای نموده اید!. این پیغام برای بچه ها می تواند خیلی امیدوارنماینده باشد. چون آن ها هم کوچک اند؛ ولی اگر به آ ن ها اهمیت داده گردد، می توانند کارهای بزرگی نمایند. گفتن جملاتی مانند هنوز بچه ای، تا بزرگ نشوی، نمی توانی کارها را به خوبی انجام دهی و این قبیل جملات اثرات ناخوبی بر آن ها می گذارد. اعتمادبه نفسِ انسان ها از همان کودکی شکل می گیرد. داناتر از خداوند هم داریم؟ پس توانایی کوچک ترها را فدایِ سن و جثه شان نکنیم.

نکته آخری که نباید از آن عبور کرد، تصاویر کتاب است. این اثر مصورِ رنگی به تصویرگریِ سعیده کشاورز، با تصاویرش به ما یاری می نماید که لذت مطالعه را عمیق تر دریافت کنیم؛ و بچه ها نیز به داستان کتاب بیشتر توجه نمایند؛ تصاویری که در فرم و محتوا همگام با داستان پیش می آیند. حالت تاریخی را در عینِ به کارگیری عنصر تخیل حفظ نموده اند و این یک امتیاز خوب دیگر برای کتاب است.

این اثر کوتاه و جالب توجه را در روز میلاد رسول رحمت، حضرت محمد (ص) برای خودتان و بچه ها تان بخوانید. نسخه الکترونیکش را می توانید به سادگی و بدون اتلاف وقت از پلتفرم فیدیبو دریافت کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 38008

به "وقتی خداوند به کوچک ترها اعتماد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی خداوند به کوچک ترها اعتماد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید