پرستوها، نخستین میهمانان بهاری به مازندران رسیدند

به گزارش مجله سلو بلاگ، ساری-خبرنگاران- پرستوها نخستین گروه از پرندگان مهاجر بهارگذران، پس از خروج میهمانان زمستانی وارد طبیعت مازندران شدند.

پرستوها، نخستین میهمانان بهاری به مازندران رسیدند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، همه ساله درآستانه فصل بهار حدود40 گونه از پرندگان مهاجر برای جوجه ریزی مازندران را مقصد کوچ بهاری خود قرار می دهند.

پرستو، چلچله، زنبورخوار، سبزقبا و حواصیل در زمره پیشقراولان میهمانان بهاری طبیعت مازندران را تشکیل می دهند.

در مجموع در زمستان و بهارافزون بر 150 گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت حدود 1.5 میلیون بال به مازندران سفر می نمایند.

*** زاد و ولد بهاری

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: درمجموع در بهار حدود 40 گونه از پرندگان مهاجر برای بهارگذرانی به طبیعت این استان سفر می نمایند.

کوروس ربیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: چلچله و پرستو بیشترین جمعیت پرندگان بهارگذران و پیشقراول مهاجران بهاری هستند که از چند روز قبل برای جوجه ریزی و تخم گذاری به این خطه شمال کشور آمدند.

وی اضافه نمود: چلچله از گونه پرندگان بهار گذران لانه های خود را در شیروانی ساختمان های مسکونی، تجاری با بهره گیری از مصالح در اختیار گل و لای و کاه و کلش و حتی چوب نازک درست می نمایند و بیشتر تمایل به زندگی انفرادی دارند.

ربیعی اضافه نمود : این در حالیست که پرستوها زندگی اجتماعی را بیشتر ترجیح می دهند و گاه نیز 40 تا 50 بال پرنده نر و ماده در کنارهم لانه شان را ایجاد می نمایند.

وی تغذیه این پرندگان را حشرات به خصوص پشه های بهاری خاطرنشان کرد و به نوعی این گونه ها را تمیز نماینده طبیعت برای زندگی انسان ها دانست.

*** مشخصات ظاهری چلچله (پرستو)

این پرنده، 16 سانتیمتر طول دارد و به واسطه رنگ آبی سیاه رو تنه، دم دوشاخه بلند، گلو و پیشانی بلوطی، نوار تیره سینه و زیر تنه نخودی، به آسانی شناخته می گردد.

اغلب تا نزدیکی انسان آمده و ناگهان بر می گردند و حشرات بالای سطح زمین را شکار می نماید. صدای این پرنده آهنگین و شبیهویت- ویت یا ته سی-ویت شنیده می گردد.

زیستگاه این پرنده در فضاهای باز، کشتزارها و اغلب در نزدیکی مناطق مسکونی به سر برده و آشیانه را در سقف خانه ها یا شکاف دیوارها، از گل می سازد.

در ایران، تابستان ها فراوان است و به احتمال زمستان ها، تعداد اندکی از آنها در منتهی الیه جنوب باقی می مانند. به سبب علاقه، احترام و ارزشی که مردم برای این پرنده قائلند(چون آمدنش نوید بهار را می دهد) نیازی به اقدامات حفاظتی ندارد.

6982/1899

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 3691

به "پرستوها، نخستین میهمانان بهاری به مازندران رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرستوها، نخستین میهمانان بهاری به مازندران رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید