چگونه استرس مزمن منجر به آسیب مغزی می گردد؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، استرس مزمن منجر به مرگ اتوفاژیک سلول های بنیادی عصبی هیپوکامپ بالغ (NSCs) می گردد. انتظار می رود این یافته راهگشای استراتژی های درمانی جدید برای مقابله با بیماری های عصبی مربوط به استرس باشد.

چگونه استرس مزمن منجر به آسیب مغزی می گردد؟

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، استرس مزمن ارتباط تنگاتنگی با بسیاری از بیماری های ذهنی و روانی مانند افسردگی و اسکیزوفرنی دارد که به یکی از مسائل اجتماعی خطرناک تبدیل شده اند. این استرس می تواند خطر بیماری های مخرب عصبی مانند آلزایمر را نیز افزایش دهد اما دلیل این امر تاکنون معین نشده است.

مطالعات جانوری گذشته نشان داده اند که در موش های تحت استرس، نورون های جدید کمتری فراوری می گردد و این در حالی است که در سلول های بنیادی عصبی آن ها آپوپتوز مشاهده نگردد و به همین دلیل نمی توان نتیجه گرفت که آپوپتوز یا مرگ سلولی دلیل کاهش نورون های جدید طی استرس باشد.

در مطالعه ای جدید، محققین برای اولین بار نشان داده اند که استرس مزمن منجر به مرگ اتوفاژی سلول های بنیادی عصبی در هیپوکامپ بالغ می گردد. اتوفاژی که به یونانی به معنایی خودخواری است، فرایندی سلولی برای محافظت از سلول ها در برابر شرایط ناخواسته به وسیله هضم و بازیافت مواد داخل سلولی است و بدین ترتیب سلول های می توانند ترکیبات سمی و پیر موجود در درون سلول را حذف نمایند و مواد غذایی و متابولیت ها را بدست آورند. این فرایند مفید، در شرایط خاص می تواند به فرایند خود تخریب نماینده تبدیل گردد و منجر به مرگ سلولی اتوفاژی گردد. در این مطالعه محققین با استفاده از سلول های بنیادی عصبی مشتق از جوندگان و موش های اصلاح ژنتیک شده کشف کردند که مرگ سلول های بنیادی عصبی هیپوکامپی زمانی که Atg7(یکی از ژن های اتوفاژی اصلی) حذف شد، بدون ایجاد علایم استرس، مانع از مرگ سلول های بنیادی عصبی شد و عملکردهای مغزی طبیعی را حفظ کرد.

این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که نواقص شناختی و اختلالات روانی ناشی از استرس به وسیله مرگ اتوفاژی سلول های بنیادی عصبی هیپوکامپی ایجاد می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7246

به "چگونه استرس مزمن منجر به آسیب مغزی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه استرس مزمن منجر به آسیب مغزی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید