کشف پروتئینی که از بیماران سرطانی و فضانوردان محافظت می نماید

به گزارش مجله سلو بلاگ، محققان به تازگی دریافتند که پروتئینی در روده می تواند از بیماران سرطانی و فضانوردان در برابر آسیب های تابشی، محافظت کند.

کشف پروتئینی که از بیماران سرطانی و فضانوردان محافظت می نماید

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، رادیوتراپی (پرتودرمانی) یک روش موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی است اما یکی از مسائل این روش این است که سلول های سالم نیز در اثر تابش ها آسیب می بینند؛ در حال حاضر محققان مرکز تحقیقات ملی سرطان اسپانیا(CNIO) در مطالعاتی دریافتند که تقویت پروتئینی خاص در روده موش ها می تواند از سلول های سالم در برابر آسیب های تابشی محافظت کند.

براساس گزارش نیواطلس، سلول های روده بیماران مبتلا به سرطان های کبد، پانکراس، روده بزرگ که تحت این نوع درمان قرار می گیرند به طور خاصی آسیب می بیند و در بعضی موارد حتی منجر به سندروم های معده و روده و در نهایت مرگ سلول های روده می گردد؛ اما بدن ممکن است راهی برای دفاع از خود در برابر این شرایط داشته باشد.

محققان این مرکز با تحقیق بر روی سلول های در حال رشد آزمایشگاه، دریافتند که سطوح بالایی از پروتئین URI سلول های روده در برابر آسیب های ناشی از تابش محافظت می نماید؛ از همین رو آنها تصمیم گرفتند تا این پروتئین را در بدن موش ها نیز آزمایش و مورد آنالیز قرار دهند؛ محققان تغییرات ژنتیکی در موش ها انجام دادند تا بیان پروتئین URI را در سلول های روده آنها ایجاد نمایند. در این آزمایش موش ها به سه گروه موش های دارای سطوح عادی از URI، موش های اصلاح ژنتیکی شده با این پروتئین و گروهی که فاقد URI بودند، تقسیم شدند و سپس در معرض دوز بالایی از تابش قرار گرفتند.

در نتیجه این آزمایش، 70 درصد موش هایی با میزان پروتئین عادی در بدن شان و تمام موش های فاقد URI، از سندروم روده و معده مرده بودند اما موش های دارای این پروتئین از تابش پرتو جان سالم به در بردند.

این تیم تحقیقاتی همچنین مکانیسم محفاظت این پروتئین از سلول ها را شناسایی کرد. پروتئین URI در سلول های بنیادی روده بیان می گردد و پس از بیان، سلول های روده تکثیر نمی شوند. از آنجایی که تابش ها تنها بر روی سلول های در حال تکثیر تاثیر می گذارد، این پروتئین با جلوگیری از تکثیر سلول ها از آنها در برابر تابش محافظت می نماید.

آلمودنا چاوزپریز یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: با این حال، زمانی که URI در سلول های بنیادی روده وجود نداشته باشند، آنکوژن ها (ژن های تومورزا) c-MYC بیش از حد بیان می شوند. آنکوژن ها باعث تکثیر سلول های روده و آسیب تابشی می شوند.

اگرچه این مطالعه بر روی موش ها صورت گرفته است اما طبق گفته محققان، نتایج این آزمایشات می تواند منجر به آزمایشاتی بر روی انسان ها گردد و علاوه بر بیماران سرطانی، برای قربانیان حملات هسته ای یا فضانوردان مورد استفاده خواهد بود.

براساس این گزارش، این تیم میخواهد تا در گام های بعدی، در خصوص اینکه آیا سلول های بنیادی در دیگر اعضای بدن می توانند این پروتئین را بیان نمایند؛ تحقیقاتی را انجام دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 5306

به "کشف پروتئینی که از بیماران سرطانی و فضانوردان محافظت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف پروتئینی که از بیماران سرطانی و فضانوردان محافظت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید