10 نکته درباره شکلات که نمی دانستید

به گزارش مجله سلو بلاگ، نام علمی شکلات، تئوبروما کاکائو به معنی خوراک خدایان است. کارل لینه، گیاه شناس سوئدی و پایه گذار سیستم امروزی طبقه بندی گونه های گیاهان و جانوران، در سدهٔ 17 میلادی این نام را بر این درخت گذاشت.

10 نکته درباره شکلات که نمی دانستید

قرن هاست که مردم شکلات می خورند، هرکس آن را چشیده عاشقش شده و نام علمی آن به معنی خوراک خدایان است

اما درباره شکلات چه می دانید؟

1. مصرف کاکائو به 5000 سال پیش باز می گردد

بنا بر یافته های باستان شناسی، حدود 3300 سال پیش از میلاد، مردمان تمدن مایوچین چیپ در اکوادور ماده ای از جنس کاکائو می خوردند؛ خیلی پیش از سال های 250 تا 850 پیش از میلاد و دوران اوج شکوفایی تمدن مایا که اولین شواهد مصرف شکلات به شکل امروزی و به عنوان نوشیدنی گرم در میان مایا ها به دست آمده است. این نوشیدنی محبوب آزتک ها هم بود که آن را با میوهٔ درخت آناتو به رنگ قرمز درمی آوردند.

2. به راستی خوراک خدایان است

نام علمی شکلات، تئوبروما کاکائو به معنی خوراک خدایان است. کارل لینه، گیاه شناس سوئدی و پایه گذار سیستم امروزی طبقه بندی گونه های گیاهان و جانوران، در سدهٔ 17 میلادی این نام را بر این درخت گذاشت.

3. اولین محموله شکلات که به بریتانیا رسید با مدفوع گوسفند اشتباه گرفته شد

اگر چنین اشتباهی در تشخیص محموله پیش نیامده بود شاید بریتانیا زودتر شکلات را می چشید. وقتی محمولهٔ اسپانیایی حاوی دانه های کاکائو در قرن شانزدهم به ساحل بریتانیا وارد شد، کسانی که آن را به دست آوردند فکر کردند مدفوع گوسفند است و آن را سوزاندند.

میوه درخت کاکائو در جنگل های استوایی اکوادور، جایی که برای اولین بار در تاریخ نشانه هایی از خوردن ماده ای ساخته شده از کاکائو به دست آمده

4. پاپ ناچار شد کشیشان را از بحث در مورد شکلات منع کند

در قرن 17، بحث داغی بین دو گروه از راهبان کاتولیک درگرفته بود که آیا شکلات نوشیدنی هست یا نیست و در نتیجه آیا می توان آن را در ایام روزه داری نوشید؟ سرانجام پاپ الکساندر هفتم مداخله کرد و بیان نمود که شکلات نوشیدنی است (و به احتمال زیاد باعث شادی بسیاری از راهبان گرسنه شد).

زن جوانی که در روز ولنتاین جعبه ای شکلات به شکل قلب هدیه گرفته است، حدود سال1935

5. شکلات به شورش ربط داشت

در فرانسه و اسپانیا شکلات نوشیدنی طبقات ممتاز بود و در انگلستان هم ابتدا روشنفکران و اندیشمندان سیاسی آن را مصرف کردند. در حدود سال 1660، چارلز دوم چنان به وحشت افتاد که از ترس شورشیان و تندرو هایی که در شکلات و قهوه فروشی ها جمع می شدند، تلاش کرد آن ها را تعطیل کند.

6. در حدود سال 1930، یک جعبه شکلات به بهای 10 هفته اجاره بود

شکلات جامد سرانجام در سال 1847 تولید شد. از زمانی که شرکت های بزرگ صنعتی شروع به تولید شکلات کردند، مراکز شکلات سازی محبوب شدند. این شکلات ها در جعبه های دست سازی با تزئین ابریشم و زرورق و تور و روبان بسته بندی می شد و نام هایی مثل جعبه ٔ فانتزی کدبری (شرکت شکلات سازی بریتانیایی) بر آن ها نقش می بست.

در حدود سال 1930، این شکلات های تزئین شده هنوز محبوب بود، اما اصلاً ارزان نبود. یک جعبه شکلات رونتری 100 شیلینگ قیمت داشت در حالی که اجارهٔ یک آلونک محقر 10 شیلینگ در هفته بود.

7. تولید بعضی از شکلات های معروف حدود 100 سال قدمت دارد

خیلی از شکلات های محبوب ما در دوران طلایی نوآوری با کاکائو بین سال های 190 تا 1930 برای اولین بار تولید شدند. محصولاتی که در این سال ها تولیدشان شروع شد شامل کدبری، فروت اند نات و کرانچی در حدود 1920 و مارس در سال 1933 و میلکی وی و کیت کت در سال 1935، مالتزرز در سال 1936 و آئرو و اسمارتیز در سال 1937 است.

اولین تخم مرغ های شکلاتی در حدود سال 1920 ساخته شد، اما تخم مرغ شانسی محصول کارخانه فرای بود و سال ها بعد کدبری هم آن را تولید کرد.

8. شکلات سفید ابتدا به عنوان دارو برای بچه ها تولید شد

در حدود سال 1930 در سوئیس، پزشکان می خواستند به بچه ها بیماری که در بیمارستان بودند شیر غنی شده با ویتامین بدهند. مشکل این بود که بچه ها فکر می کردند شیر خوراک بچه های کوچک است و تمایلی به آن نداشتند.

پس کرهٔ کاکائو به آن اضافه کردند و بر حسب تصادف شکلات سفید کشف شد. این محصول غنی شدهٔ شکلاتی چنان محبوب شد که در سراسر جهان به فروش رفت و انواع امروزی آن هنوز در جهان محبوب است.

9. کیت کت های غیر اصل در دوران جنگ جهانی دوم از شکلات تلخ و کراکر درست می شد

در دوران جنگ جهانی دوم، شرکت رونتری تولید کیت کتجنگ جهانی دوم

(یا همان ویفر شکلاتی که آن زمان نامیده می شد) را متوقف کرد تا اسلحه و مهمات جنگی تولید کند، اما کارکنان کارخانه و خانواده های آن ها آنقدر آن را دوست داشتند که تصمیم گرفتند کیت کت غیراصل دست ساز خود را تولید کنند.

آن ها قالب ها را با نوار هایی از ریویتا (نوعی کراکر) پر می کردند و شکلات تلخ روی آن می ریختند و محصول را برای جیره های غذایی سربازان می فرستادند.

10. فقط یک شکلات تا به حال از درخت کاکائوی رشد کرده در بریتانیا تولید شده است

کاشت و تولید دانه های کاکائو کار سختی است. این گیاه فقط در دمای استوایی 16 درجه سانتیگراد و بالاتر و در شرایط خاصی رشد می کند. در سال 1932، کارکنان کارخانه رونتری در یورک بریتانیا پس ازتجربهٔ کاشت آناناس تصور کردند که می توانند گیاه کاکائو را هم در خاک بریتانیا پرورش دهند.

آن ها توانستند درخت را در گلخانه پرورش دهند، اما محصول آن فقط یک میوهٔ کاکائو بود که با آن یک شکلات کوچک درست کردند و به ملکه الیزابت دوم تقدیم کردند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: فرادید
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 22943

به "10 نکته درباره شکلات که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته درباره شکلات که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید